Sök:

Vad är viktigt i bemötandet mellan vårdare och patient?

En brukarorienterad utvärdering av alConsulta


Detta examensarbete utgörs av en brukarorienterad utvärdering med syfte att kartlägga patienters upplevelse av bemötande från beroende-verksamheten alConsulta. Examensarbetet har genomförts på uppdrag av verksamheten. Syftet är att jämföra resultatet med Priebe et al:s (2011) fem grundläggande riktlinjer för ett gott bemötande och en god kommunikation samt utreda om det finns någon annan viktig faktor utöver de riktlinjer som beskrivs av Priebe et al. (2011). Utvärderingen har skett i form av intervjuer med tidigare patienter hos alConsulta. Resultaten visar att Priebes et al:s (2011) riktlinjer uppfylls av alConsulta. Andra faktorer som ärlighet och erfarenhet visade sig också vara viktiga vid ett gott bemötande. Utifrån resultaten har förbättringsförslag tagits fram, som främst syftar till att skapa god kommunikation och till att anpassa varje behandling efter patientens önskemål och behov.Nyckelord: bemötande, missbruk och beroende, kommunikation

Författare

Hannah Grahn

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen över ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..