Sök:

Sökresultat:

2108 Uppsatser om Ämnesdidaktiskt urval - Sida 15 av 141

Att förstÄ skolans faktatexter i Är 9 : En studie om nÄgra elevers lÀsförstÄelse av obearbetad och bearbetad lÀrobokstext.

Syftet med vÄr studie Àr att, inom skolÀmnet SO, undersöka huruvida bearbetade lÀrobokstexter kan underlÀtta lÀsförstÄelsen hos elever i Är 9.För att uppnÄ vÄrt syfte har vi, i vÄr undersökning, anvÀnt oss av flera forskningsmetoder. Vi har gjort en s.k. triangulering bestÄende dels av en kvantitativ upprepad mÀtning och dels en kvalitativ hermeneutisk metod med enkÀtfrÄgor. VÄrt urval har bestÄtt av 6 elever i Är 9 frÄn en 6-9 skola. De deltagande eleverna har ej uppnÄtt godkÀnd nivÄ gÀllande lÀsförstÄelse i Nationellt prov i svenska för Är 9.Resultatet pekar pÄ att skolans faktatexter kan göras mer tillgÀngliga för eleverna om texterna bearbetas med olika sprÄkliga faktorer, sÄsom t.ex.

Ledarskap, syskonposition och locus of control

En majoritet bland ledare i olika organisationer har en bakgrund som storasyskon eller ensambarn (Hudson, 1990). Denna studie genomfördes för att fÄ svar pÄ om personer med ledaransvar skiljer sig Ät gÀllande syskonplats och locus of control jÀmfört med de personer som inte har ledaransvar. Ledare och medarbetare pÄ en statlig myndighet svarade pÄ en enkÀt gÀllande plats i syskonskara, erfarenhet av ledarskap och locus of control. Resultatet visade att sistfödda i detta urval hade en högre grad av intern locus of control Àn förstfödda vilket kan tyda pÄ en annan typ av sistfödd pÄ denna myndighet. Urvalet var dock bristfÀlligt (N = 48) och slutsats kunde inte dras utan att riskera ett felaktigt resultat..

VÀrldens bÀsta mamma - en visuell anti-dikotomi

Sammanfattning svenska. Med mitt examensarbete undersöker jag hur jag genom design och visuell kommunikationkan bidra till att synliggöra den mentala konflikt som skapas av de förvÀntningar ochkrav som bÄde yrkesrollen och moderskapet innefattar.Jag har arbetat med schablonmÀssiga objekt vars estetisk hÀnger samman med antingenyrkesrollen eller moderskapet. Genom ett urval av olika kontrastfulla objekt frÄn detvÄ rollernas materiella omgivningar arrangerar eller visualiserar jag olika situationer medhjÀlp av bilder. I bilderna gestaltas den mentala konflikten i fysisk form genom de olikaobjekten. Den slutgiltiga lösningen kommer att presenteras i ett utstÀllningsformat somi sin helhet binder samman det visuella arbetet men som ocksÄ associerar till innehÄlletsom bilderna kommunicerar..

Utformning av en flexibel upphÀngningsanordning

Detta examensarbete var ett projekt som utförts pÄ uppdrag av SCA AB. Syftet var att utveckla en prototyp av en flexibel upphÀngningsanordning för tre modeller av toalett dispensers nÀmligen S1,T2 och H2. Samma upphÀngning ska gÀlla för alla tre modeller och minimera skada pÄ vÀggarna. Fokus lÄg pÄ flexibiliteten, enkel att montera och robusthet. Arbetet har följt en strukturerad produktutvecklingsprocess som inleddes med informationsinsamling genom konkurrensanalys, studiebesök och intervjuer.

Fritidspedagog - kollega eller hjÀlplÀrare? : En studie av lÀrares uppfattning om fritidspedagogens roll i det dagliga arbetet i skolan

Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare sÀger sig uppfatta fritidspedagogens yrkesroll i skolan. Ett skriftligt frÄgeformulÀr skickades ut via e-post till fem olika pedagoger i skolÄr 1- 3. FormulÀret bestod av öppna frÄgor. Urval av respondenter till studien gjordes frÄn fem olika skolor i samma stad. Respondenterna hade olika lÄng arbetserfarenhet.

Ungdomsmottagningsverksamheten   : förutsÀttningar för kvalitet pÄ lika villkor?

SAMMANFATTNING Syfte Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om Sveriges ungdomsmottagningar har liknande förutsÀttningar att arbeta pÄ ett kvalitetssÀkert sÀtt utifrÄn de styrdokument som ett urval av mottagningar anvÀnder. Ungdomsmottagningar drivs utan nationellt uppdrag och av olika uppdragsgivare och utan enhetliga uppdragsbeskrivningar. Detta skulle kunna vara orsaken till de stora skillnader i bland annat kompetens, struktur och tillgÀnglighet som rapporter pekar pÄ. Detta skulle kunna leda till bristande eller varierande vÄrdkvalitet.MetodGenom en kvalitativ innehÄllsanalytisk ansats undersöks om ett strategiskt urval av styrdokument frÄn ungdomsmottagningsverksamheten behandlar de kvalitetsomrÄden som framgÄr i Socialstyrelsens föreskrift om ?God VÄrd?.ReslutatDe styrdokument som undersökts ger ett samlat intryck av vad en ungdomsmottagning arbetar med.

Selma Lagerlöfs författarskap i gymnasieskolan : en studie av litteraturvetenskapliga analys- och tolkningsstrategier i ett urval lÀroböcker i svenska

Jag har i mitt arbete gjort en studie av litteraturvetenskapliga tolkningsstrategier i lÀroböcker. Syftet med detta arbete Àr att klassificera och ta reda pÄ vilka litteraturvetenskapliga infallsvinklar som anvÀnds av lÀroboksförfattarna med utgÄngspunkt i deras framstÀllning av Selma Lagerlöfs författarskap.I min analys utgÄr jag frÄn Anders Palms texttolkningsmodell med dess olika primÀrfaktorer, samt Gösta Löwendahls modell för lyrikanalys för att urskilja de tolkningsstrategier som anvÀnts i de litterÀra analyserna av Lagerlöf och hennes verk.I min undersökning framkom, trots mycket aspektrika framstÀllningar, att den dominerande infallsvinkeln i flertalet lÀroböcker Àr textcentrerad med tonvikt pÄ handlingen, tankeinnehÄllet, sprÄket och motiven i Lagerlöfs berÀttelser..

En filosofisk kritik av teorier och forskning gÀllande relationen mellan lÀrande och demokratiska arbetsformer inom svensk pedagogisk diskurs under 1990-talet och framÄt.

Syftet med arbetet Àr att beskriva hur den svenska pedagogiska diskursen pÄ 90-talet och framÄt ser pÄ förhÄllandet mellan kunskap och demokratiska arbetsformer inom pedagogiken och utifrÄn ett filosofiskt perspektiv kritisera den empiri och de teorier som föreligger. För att uppnÄ detta syfte har ett urval av verk gjorts utifrÄn kriterier gÀllande innehÄll och tillkomstperiod. Dessa verks teorier och arbetsmetoder beskrivs och jÀmförs utifrÄn valda syfte. Författaren drar slutsatsen att det finns brister i de undersökningar som gjorts och att frÄgan ej kan avgöras förrÀn man kommer tillrÀtta med dessa brister..

En studie av lÀrares uppfattningar om hur barn
lÀr sig lÀsa och skriva

Syftet med denna studie var att beskriva och ge förstÄelse för lÀrares uppfattning om hur barn lÀr sig lÀsa och skriva. I vÄr bakgrund har vi anvÀnt oss av styrdokumenten. Vi har Àven anvÀnt oss av litteratur för att ta reda pÄ vilka teorier det finns om lÀs och skrivutveckling. Vi analyserades data frÄn ett antal lÀrares nulÀgesbeskrivningar som LuleÄ tekniska universitet och CMiT gjort. DÀrefter gjordes urvalet av de lÀrare som skulle ingÄ i undersökningen.

Olika lÀrare - olika betyg : om (o)likvÀrdig bedömning av elevtexter i Är 9

SammandragMÄnga undersökningar har visat att det inte rÄder likvÀrdig bedömning av elevtexter i Sverige. Endast genom att fortsÀtta belysa ett sÄdant problem och betona vikten av likvÀrdig bedömning kan vi nÄ en förÀndring mot det bÀttre. Syftet med detta arbete Àr att studera hur ett urval lÀrare och lÀrarstuderande betygsÀtter samma elevtexter, för att iaktta eventuella skillnader i bedömningen, diskutera dessa bedömningar samt försöka sÀtta dem i relation tillden nya lÀrarutbildningen och dess innehÄll av kurser. Bedömningarna av elevtexterna varierade starkt trots att informanterna motiverade sina betyg utifrÄn samma kursplan. Kursplanen ger alltsÄ utrymme för subjektiva bedömningar, och det gör att vi inte kan nÄ nationell likvÀrdighet i betygsÀttningen..

Att lÀsa och skriva med sprÄkstörning som hinder

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur lÀs- och skrivinlÀrning kan se ut hos barn med sprÄkstörning. För att samla data till vÄrt arbete har vi gjort litteraturstudier och kvalitativa intervjuer med tre respondenter, vilket utgör ett litet urval. Av intervjuerna framgÄr att den sprÄkliga medvetenheten Àr viktig bÄde för barn med sprÄkstörning och barn med typisk sprÄkutveckling inför kommande lÀs- och skrivinlÀrning. Sammanfattningsvis kom vi fram till att barn med sprÄkstörning behöver en tydlig undervisning för att lÀra sig pÄ bÀsta sÀtt, genom att pedagogen talar tydligt, pekar, och anvÀnder sig av gester och bilder. Pedagogen kan tala i ?klartext?, förklara tydligt och sÀga ?landet Sverige? istÀllet för ?Sverige?.

Myten om "det du gör med kroppen kommer ut i knoppen"

Vi har i denna studie undersökt vilka uppfattningar ett urval pedagoger i skolan har nÀr det gÀller motorikens betydelse för elevernas skolprestationer. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer och analyserat dessa utifrÄn ett fenomenografiskt perspektiv. Resultatet visade att pedagogernas olika uppfattningar om motorikens betydelse kunde delas in i tvÄ huvudkategorier. Den ena uppfattningen Àr att pedagogerna tycker sig kunna se ett samband mellan elevernas motorik och deras sjÀlvkÀnsla och/eller koncentrationsförmÄga. Den andra uppfattningen Àr att lÀrarna kan anvÀnda sig av motoriken som ett redskap i undervisningen för att förbÀttra elevernas skolprestationer.

Generös förÀldraledighetspolicy - en konkurrensfördel?

En studie om huruvida en generös förÀldraledighetspolicy kan bidra till att skapa konkurrensfördelar. Uppsatsen behandlar ett urval av organisationer med erkÀnd generös förÀldraledighetspolicy inbÀddad i företagskulturen. Efter en inledande redogörelse av bakgrundsbilden för detta Àmne, följer en beskrivning av respektive organisations policy och process. Dessa, tillsammans med teorier huvudsakligen hÀmtade frÄn omrÄdet Human Resource Management, Àr Àmnade att utgöra underlag för den analys av och diskussion kring hur ovan nÀmnda organisationer kan anvÀnda sin förÀldraledighetspolicy för att skapa lÄngsiktiga konkurrensfördelar. Resultatet Àr inte sjÀlvklart.

Design och konstruktion av stativ/golvhögtalar-hybrid

Denna rapport Àr ett resultat av examensarbetet pÄ 30 hp för utbildningen Teknisk design med inriktning pÄ produktdesign. Arbetet Àr utfört av tvÄ studenter pÄ LuleÄ tekniska universitet som under denna period har arbetat mot hifi-företaget XTZ AB i Torup, Halland. Uppgiften var att ta fram en ny högtalare som enligt uppdragsgivarens önskemÄl ska vara en stativhögtalare men med element Àven i stativet. Det vill sÀga en hybrid mellan en golvhögtalare och en stativhögtalare. Denna hybrid hade kravet pÄ sig att vara kraftfull men fortfarande se liten och prydlig ut, samtidigt som överdelen av högtalaren skulle kunna anvÀndas separat.

Sveriges Hamnar - Ägande, Investeringar och Effektivitet

Sveriges hamnnÀring stÄr för 85 procent av all import och export till och frÄn Sverige genom landets över 50 kommersiella hamnar. Det övervÀgande kommunala Àgandet av hamnarna medför att en nationell strategi för hamnarna saknas, Àven om försök har gjorts att utse strategiska hamnar genom en SOU-utredning. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva investeringar, investeringsbeslut och godsflöden i ett urval av Sveriges hamnar. Vi avser att sedan koppla gjorda investeringar till eventuellt ökad godsmÀngd. Detta har undersökts genom intervjuer med beslutsfattare samt med statistiska berÀkningsmetoder.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->