Sökresultat:
724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 37 av 49
Hur anvÀnds folkhÀlsorapporter? : Intervjuer med folkhÀlsointresserade landstingspolitiker i Stockholm
FolkhÀlsopolitiskt arbete bedrivs pÄ flera nivÄer i samhÀllet vilket Àr nödvÀndigt för att lyckas med förebyggande och hÀlsofrÀmjande arbete. FolkhÀlsorapporter syftar bland annat till att ge politiker en grund i det folkhÀlsopolitiska arbetet. Den politiska organisationen och professionen pÄverkar i hög grad folkhÀlsan. Syftet med denna uppsats var att undersöka vad folkhÀlsointresserade landstingpolitiker i Stockholms lÀn anser om, samt vilken anvÀndning de har av de folkhÀlsorapporter som publicerats av Centrum för folkhÀlsa. Sex kvalitativa intervjuer med landstingspolitiker genomfördes vilka sedan analyserades med hjÀlp av meningskoncentrering.Resultatet visade att folkhÀlsorapporten anvÀnds vid beslutsfattande och prioriteringar i politiska beredningar.
Sfi- avbrott, kÀmparglöd och kulturkrockar!
Invandringen har förÀndrat det svenska samhÀllet pÄ mÄnga sÀtt. Kulturernas möte har
gett oss nya givande erfarenheter och öppnat en outforskad vÀrld för oss. Sedan 1965
har man bedrivit sfi (svenska för invandrare) som egen utbildningsform i Sverige. Sfi
ska enligt gÀllande kursplan vara ?en brygga till livet i Sverige?.
SprÄkbarriÀrer i omvÄrdnaden
Bakgrund: Kommunikation Àr ett av sjuksköterskans viktigaste redskap för att kunna utföraomvÄrdnad och sprÄket kan ses som nyckeln till god kommunikation. Invandringen tillSverige ökar och invandrare i Sverige söker mer vÄrd Àn svenskfödda. Detta tillsammansleder till allt fler möten i vÄrden dÀr sprÄkbarriÀrer kan uppstÄ. För att utföra vÄrd pÄ likavillkor krÀvs att kommunikationen Àr god och dÀrmed att sjuksköterskan överbryggereventuella sprÄkbarriÀrer. Syfte: Att belysa sprÄkbarriÀrer mellan sjuksköterska och patient.De tvÄ frÄgestÀllningarna Àr: Hur pÄverkar sprÄkbarriÀrer omvÄrdnaden och vilka strategieranvÀnder sig sjuksköterskan av för att överbrygga dem? Metod: Litteraturöversikt över 11artiklar.
Attityder till rasism, frÀmlingsfientlighet och invandring : -en studie bland ungdomar
Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn en teoretisk kunskap om ungdomars attityder till rasism, frÀmlingsfientlighet och invandring utföra en studie som i praktiken undersöker ungdomars attityder, i Ärskurs 6 till 9, till invandring och invandrare. En enkÀtundersökning genomfördes som omfattade 83 elever fördelade pÄ fyra klasser, en i varje Ärskurs. Undersökningen utfördes pÄ en högstadieskola i en kommun med drygt 9000 invÄnare i vÀstra Sverige. EnkÀten bestod av 10 slutna frÄgor samt 2 delvis öppna, dÀr eleverna fick möjlighet att motivera sina svar. Resultatet visar att flickor Àr mer toleranta Àn pojkar och att elever i Ärskurs 7 Àr mer toleranta Àn sina Àldre kamrater.
Det mÄngsprÄkiga biblioteket ? en studie av folkbibliotekens arbete med medieförsörjning pÄ andra sprÄk Àn svenska.
The underlying purpose of this study is to investigate how the libraries in Sweden organize and administrate the service of providing literature in other languages than Swedish. The study focuses on the central guiding principles that regulate the provision of multilingual literature and how these guidelines are implemented in to practice at the libraries. As the guidelines are closely connected to the official discourse in Sweden concerning policies targeted towards immigrants, the guidelines will be examined from a perspective of integration politics. To assemble data a survey has been conducted looking into factors such as how the libraries perceive the guidelines, how the libraries do business intelligence and user inquires to reach out to the users of the multilingual media, forms for statistics and method of working. The results points out that the libraries in their work with multilingual media are confronted with three tensions; the first tension is that between the libraries aim to promote equality and freedom for the individual and at the same time to fulfil certain collective interests and goals.
?Rumsrena eller rasister?? VÀrdekonflikter i lÀroböcker mellan Sverigedemokraterna och skolans vÀrdegrund
Jag har med kritisk diskursanalys som metod och teori undersökt hur det politiska partiet Sverigedemokraterna (SD) och den vÀrdekonflikt som finns mellan dem och skolans vÀrdegrund framstÀlls i samhÀllskunskapsböcker. Texterna jag analyserat Àr beskrivningar och förklaringar av begrepp, företeelser och ideologier som tillskrivs SD i lÀroböckerna. SD beskrivs som ett litet parti i förÀndring som tjÀnar en oförtjÀnt stor roll i partipolitiken. Att de kommit in i det etablerade politiska sammanhanget Àr pÄ grund av att de försökt stÀda rent partiet frÄn frÀmlingsfientlighet och rasism. SD beskrivs vara konservativt, nationalistiskt och frÀmlingsfientligt samt motstÄndare till mÄngkultur, vill assimilera invandrare och stoppa invandring till Sverige.
Digitaliserad svenskundervisning för nyanlÀnda vuxna : LÀrares perspektiv pÄ individanpassning och digitalisering
Den hÀr studien tar utgÄngspunkt i ett projekt för att digitalisera undervisning för nyanlÀnda. Syftet med studien Àr att öka kunskapen kring hur digitalisering av undervisning kan anvÀndas för att individanpassa svenskundervisning för nyanlÀnda ur ett lÀrarperspektiv. En frÄga som behandlas Àr om digitaliseringen pÄverkat lÀrarnas syn pÄ individanpassning. Studien besvarar ocksÄ frÄgorna om digitaliseringen förÀndrat lÀrarnas undervisning och hur styrdokumentens individualiseringsintentioner framkommer i digitaliseringsprocessen.En kvalitativ ansats valdes och i studien har halvstrukturerade intervjuer gjorts med fyra stycken Sfi-lÀrare. Intervjuerna spelades in och transkriberades sedan ordagrant.
Jalla Jalla en skola för alla! : Integrationens och segregationens pÄverkan pÄ elever
Det hÀr Àr en systematisk litteraturstudie vars syfte Àr att se vilken betydelse skolors arbete med integration har pÄ elever med utlÀndsk bakgrund. I studien diskuteras det hur olika skolor arbetar med integration och vilka konsekvenser det leder till hos elever med utlÀndsk bakgrund, samt vilka svÄrigheter dessa elever kan stöta pÄ. Denna studie utgÄr frÄn ett interkulturellt förhÄllningssÀtt. Metoden som anvÀnts i denna studie Àr databassökningar för att finna tidigare empiriska studier. Den hÀr studien anvÀnde sig av 17 sökord totalt i fyra olika databaser.
"Ett hem utan en gamling, Àr som ett hus utan pelare": en kvalitativ studie om hur sent-i-livet-invandrare integreras i det svenska samhÀllet
More recently, the number of elderly immigrants has increased. This means that Sweden is faced with new challenges. The purpose of this study was to illustrate how the elder immigrants general situation in Helsingborg looks like, as well as how social workers work to integrate this target group. Furthermore, I wished to have an answer on whether social workers feel that there is a continuing need to be concentrated on the integration of elder immigrants. To get answers to my questions, I have interviewed five social workers in Helsingborg who are working on issues that concern elder and integration.
Ăldre kvinnor frĂ„n forna Jugoslavien och deras aktiviteter i dagligt liv
Att vara en Àldre invandrare i ett nytt land kan pÄverka erfarenheten och Ätagandet i mÀnniskors vardagliga aktiviteter. Det Àr ett flertal olika faktorer som pÄverkar delaktigheten av aktiviteter i det dagliga livet. FörÀndringar i det vardagliga livet kan leda till att aktiviteter, struktur, syfte och motivation förÀndras eller till och med försvinner. Studiens syfte var att beskriva aktiviteter i dagligt liv hos Àldre invandrarkvinnor frÄn forna Jugoslavien men Àven att beskriva vad som motiverar dem att utföra de aktiviteter som de gör.Till studien valdes en kvantitativ design med kvalitativa inslag eftersom den baserades pÄ ett strukturerat intervjuformulÀr med tvÄ tillÀggsfrÄgor. Studiens resultat visade att ett flertal deltagare har förÀndrat sina dagliga aktiviteter och att saknad efter den sociala gemenskapen har medfört ett mer inaktivt liv.
Antisemitism bland araber och muslimer i Sverige : en diskursanalys av debatten efter rapporten ?Det förnekade hatet?
Mattias Gardell hÀvdade att Tossavainens rapport Det förnekade hatet var byggd pÄ ovetenskapliga grunder och dÀrför inte skulle klara en kÀllkritisk granskning. Bland annat menade han att rapporten tappade i trovÀrdighet eftersom den saknade förstahandskÀllor och istÀllet bara innehöll intervjuer med lÀrare och förelÀsare som arbetar pÄ invandrartÀta skolor i nÄgra svenska storstadsförorter.Mikael Tossavainen och flera med honom menade att det i dagens Sverige Àr svÄrt, för att inte sÀga omöjligt, att prata öppet om judefientlighet. Speciellt gÀller detta den nya form av antisemitism som Tossavainen menar vÀxer fram bland grupper av arabiska och muslimska invandrare i Sverige. Samtidigt som Gardell pekade pÄ rapportens brister, det vill sÀga avsaknaden av förstahandskÀllor, verkade han under inga som helst omstÀndigheter vilja inse att antisemitism kan existera i de utpekade grupperna. Meningsskiljaktigheterna mellan Mattias Gardell och Mikael Tossavainen gav upphov till en tÀmligen oreflekterad diskurs.Syftet med denna uppsats Àr att skildra den diskurs som följde Mikael Tossavainens rapport och att försöka reda ut huruvida antisemitism existerar bland araber och muslimer i dagens Sverige..
Tyst i klassen! : En etnologisk studie om sprÄkets sociala roll i en högstadiemiljö
Den hÀr uppsatsen undersöker hur det talade sprÄket pÄverkar socialt samspel, kamratkultur och arbetsmiljö i skolan. Studien bygger pÄ material som Àr insamlat genom etnologiskt fÀltarbete pÄ en högstadieskola i Uppsala, med tyngdpunkt pÄ kvalitativa metoder, sÄsom intervjuer och observationer. SprÄket kan betraktas som ett socialt redskap, som stÀndigt anvÀnds av skolungdomarna i vardagen, för att skapa nya eller bekrÀfta redan befintliga sociala och kulturella mönster. Uppsatsen beskriver skolmiljön som prÀglad av maktrelationer och sprÄket som en bÀrare av makt. Eleverna kan upprÀtthÄlla en hierarkisk social struktur genom att anvÀnda generaliserande benÀmningar gentemot andra elever.
"Men skolan kan inte bara lÀgga sig platt pÄ rygg" : Attityder till vÀrdegrundsarbetet inom vuxenutbildningen
Syftet med denna studie Àr att belysa attityder som finns hos lÀrare i svenska för invandrare (SFI) och svenska som andrasprÄk (SVA) till integreringen av vÀrdegrundsuppdraget i vuxenutbildningen och i det sammanhanget Àven uppmÀrksamma deras berÀttelser om yrkesetiska konflikter som de upplevt i vÀrdegrundsarbetet. Studien söker att svara pÄ följande frÄgestÀllningar: Hur definierar SFI- och SVA-lÀrarna vuxenutbildningens vÀrdegrund? Hur förhÄller sig lÀrarna till integreringen av vÀrdegrundsfrÄgor i undervisningen? PÄ vilket sÀtt integrerar SFI- och SVA-lÀrarna vÀrdegrundensmÄlen i sin dagliga verksamhet? Vilka svÄrigheter möter lÀrarna och vilka yrkesetiska konflikter uppstÄr i deras arbete med vÀrdegrundsfrÄgor? och Vad styrs lÀrarna av nÀr de löser yrkesetiska konflikter som uppstÄr i vÀrdegrundsarbetet? Metoden som anvÀnds i undersökningen Àr kvalitativ och bygger pÄ intervjuer med totalt sex SFI- och SVA-lÀrare. Intervjuerna kompletteras med en enkÀtundersökning som genomförts med samma lÀrare.Studiens resultat diskuteras utifrÄn en teori om sociala attityder och dess antagande att individers kunskaper om, och positiva kÀnslor till, en social företeelse kommer att manifesteras i deras handlingar. Resultatanalysen visar att SFI- och SVA-lÀrarna förknippar skolans vÀrdegrund med demokrati, jÀmstÀlldhet mellan kvinnor och mÀn, alla mÀnniskors lika vÀrde och trygg inlÀrningsmiljö och har ett positivt förhÄllningssÀtt till vÀrdegrundsarbetet, som de medvetet integrerar i sprÄkundervisningen..
ĂvergĂ„ngen frĂ„n skola till arbete - En jĂ€mförande studie av Sverige och Frankrike
SAMMANFATTNING I Sverige och Frankrike har man haft en hög och bestÄende ungdomsarbetslöshet sedan nittiotalet. Ungdomar har svÄrt att etablera sig pÄ arbetsmarknaden dÄ de har mindre arbetslivserfarenhet och yrkeskompetens. IntrÀdet pÄ arbetsmarknaden pÄverkas dock av vilken transitionsregim som man har valt för att hantera övergÄngen mellan skola och arbete, det vill sÀga hur man utformar sina institutioner för att pÄverka övergÄngen. Av sÀrskilt intresse Àr utbildningssystemet, dÀr bÄde Sverige och Frankrike har en utbildning som bygger pÄ relativt generell och teoretisk kunskap. Kohortstudier som utförts i Sverige och Frankrike pÄ generationerna som trÀtt ut pÄ arbetsmarknaden 1998 respektive 2001 visar att arbetslösheten fortfarande Àr relativt hög bland ungdomarna tre Är efter intrÀdet pÄ arbetsmarknaden, i synnerhet i Frankrike.
Ăldre och den nya vĂ€rlden : En kvalitativ innehĂ„llsanalys av medieanvĂ€ndande hos den Ă€ldre generationen
AbstractTitle: The old generation and the New World - A qualitative content analysis of media usage of the older generationKeywords:Digital natives, digital immigrants, diffusion of innovation, content analysisThis study has its focus on how the older generation looks at today's media society and the use of today's media. Through a method of qualitative content analysis based on questionnaires, the aim is to examine what the older generation thinks about today's media, how they use them, and whether there are differences in groups according to age and previous work.The study selected theories bases on Marc Prenskys idea of ??digital natives, digital immigrants and Everett M Rogers book on "Diffusion of Innovation". These theories take up the difference on digital natives and digital immigrants and the spread of new technological ideas takes place through communication over different channels in time among causes people in a social system.The result of the study shows that many older people are good at making use of today's media, but also that many may feel alienation of today's media society. Development has proceeded rapidly in recent years and for the older generation it's sometimes hard to keep up.The conclusion of the study is that the older generation may need more help to discover how today's media can facilitate everyday life and enrich it with more communication despite the fact that it takes place through a screen..