Sfi- avbrott, kämparglöd och kulturkrockar!
Invandringen har förändrat det svenska samhället på många sätt. Kulturernas möte har
gett oss nya givande erfarenheter och öppnat en outforskad värld för oss. Sedan 1965
har man bedrivit sfi (svenska för invandrare) som egen utbildningsform i Sverige. Sfi
ska enligt gällande kursplan vara ?en brygga till livet i Sverige?. Kommunen ska också
motivera alla som är berättigade till sfi att gå utbildningen. Varje år avbryter en del
kvinnliga sfi- deltagare sin utbildning p.g.a. olika anledningar. På en sfi- skola i Malmö,
fick vi informationen att vissa av de elever som studerade inom denna skola hade
avbrutit utbildningen och påbörjat den igen vid ett senare tillfälle. Syftet med detta
arbete är att beskriva och analysera hur invandrarkvinnors livsvillkor ter sig utifrån
deras verklighet, för att kunna öka kunskapen bland personal som är berörda av sfiverksamheten,
däribland studie- och yrkesvägledare. I vårt arbete har vi valt att använda
oss av livshistorisk metod för att den bäst motsvarar vårt; syfte, frågor och mål, med
arbetet. Med en livshistorisk metod kan man få en djupare insikt i sociala fenomen och
fånga livshistorieberättarens egna perspektiv. Vårt arbete har en ideografisk ansats,
d.v.s. vi lägger fokus på beskrivning och förståelse. Skolans verksamhet, kulturkrockar,
rättigheter och skyldigheter, motivation, hinder, familjestruktur, språkinlärning, kontakt
med myndigheterna och diskriminering är teman som ligger bakom kvinnornas
studieavbrott och återvändandet.