Sök:

Sökresultat:

724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 36 av 49

"En förebild för mÄnga" : En kvalitativ studie om integrering och framgÄng pÄ den svenska arbetsmarknaden

Syftet med denna studie var att undersöka vilka de bakomliggande faktorerna hos den enskilda individen med utlÀndskbakgrund som nÄtt framgÄng pÄ den svenska arbetsmarknaden Àr. De viktigaste bakomliggande faktorerna som vi funnit i vÄr undersökning för att nÄ framgÄng pÄ arbetsmarknaden Àr vilja, motivation, engagemang och ansvar. BÄde vÄr forskning och tidigare forskning har visat att en positiv syn pÄ det ?nya samhÀllet? har en viktig betydelse för den enskilde individen som kan ses som en bidragande faktor gÀllande framgÄng i samhÀllet. Gemensamt för vÄr forskning och tidigare forskning Àr dessutom att utbildning och sprÄklig fÀrdighet, samt att stÀndigt vara aktiv i personlig utveckling och pÄ sÄ sÀtt vara flexibel Àr avgörande för att nÄ framgÄng genom att nÄ de individuella mÄlen.

Traditionens betydelse och plats i den ortodoxa kyrkan

Innebörden av begreppet tradition varierar mellan de stora kyrkorna. Denna uppsats beskriver traditionens betydelse och plats i den ortodoxa kyrkan. Traditionen har beskrivits bÄde utifrÄn sin yttre och inre form. I traditionen stÄr theosis, mÀnniskans gudomliggörelse, i centrum bÄde liturgiskt, i lÀra och i praxis. Fakta frÄn litteraturen har frÀmst hÀmtats frÄn verk av de ortodoxa 1900-tals teologerna Kallistos Ware och John Meyendorff.

IdentitetsförÀndring- I samband med migration

ABSTRAKT En förestÀllning om vad identitet, tillhörighet och religion för mÄnga ungdomar i dagens mÄngkulturella svenska samhÀlle har framkallat en nyfikenhet hos oss som har lett till att vi hÀrigenom ville ta reda pÄ mer om hur identitetsförÀndring kan te sig i samband med migration. VÄra egna tankar och funderingar har inspirerat oss till att fördjupa oss ytterligare och belysa dessa frÄgor. Dels för att detta Àmne ligger oss nÀra personligt ville vi forska och urskilja ifall detta fenomen Àr likadant hos andra ungdomar eller inte? VÄra informanters sjÀlvbild Àr beroende av bÄde det förgÄngna och det framtida. Det förgÄngna inkluderar deras hÀrkomst, vÀrderingar samt deras kulturella tillhörighet frÄn ursprungslandet.

VarifrÄn kommer du?: Bosniska kvinnor med flyktingbakgrund berÀttar om sitt liv i Sverige

Mitt huvudsakliga syfte med denna uppsats har varit att fördjupa mig i subjektiva upplevelser och erfarenheter av flyktingskap och invandrarskap och dess villkor i det svenska samhÀllet utifrÄn nÄgra berÀttande kvinnors perspektiv. Avsikten var att gÄ bortom de rÄdande stereotypa förestÀllningarna och i stÀllet synliggöra kvinnorna genom deras egna historier och anstrÀngningar att skapa ett nytt och normalt liv i Sverige. Jag intervjuade nÄgra bosniska kvinnor, krigsflyktingar som kom till Sverige för ungefÀr tio Är sedan. De intervjuade kvinnorna Àr över 40 Är gamla och var yrkesarbetande i Bosnien. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod med ostrukturerade intervjuer.

Lika barn leka bÀst? - en studie om lÄgstadiebarns fördomar mot personer med invandrarbakgrund

Syftet med denna uppsats Àr att genom kvalitativa intervjuer belysa om barn med svensk bakgrund i lÄgstadieÄldern (d.v.s. 7-9 Äringar) har fördomar mot personer med invandrarbakgrund. Med ordet fördomar benÀmner vi uppfattningar och förestÀllningar om en annan grupp som stör personens kritiska tÀnkande. Personer med invandrarbakgrund benÀmns som en person som Àr född utanför norden och skiljer sig frÄn den svenska normen utseendemÀssigt. Vi har ocksÄ jÀmfört tvÄ klasser en utan och en med fler elever med invandrarbakgrund för att se om det visade nÄgon skillnad i attityderna mot invandrare i de olika klasserna.

LÄt oss tala om integration : En studie av folkbibliotekariers syn pÄ integrationsfrÀmjande arbete

Social exclusion is a problem in today?s society that we feel public libraries can help resolve since they are based on the idea of equality and openness. The purpose of this essay is to examine how public librarians think and reason about the concept ?integration? as well as what role public libraries can play in immigrants? integration process. With Jose Alberto Diaz? theory on the integration process, and Marianne Andersson and Dorte Skot-Hansen?s model for analysis of the local library profile as theoretical framework, we analyzed the responses from two qualitative interviews in small groups of 2-3 librarians from two different public libraries.

Permanent uppehÄllstillstÄnd till syriska flyktingar : diskursanalysom ansvar, stereotyper och EU

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka den diskurs som följde i svensk media efter migrationsverkets beslut att ge syriska flyktingar permanent uppehÄllstillstÄnd.Metoden som vi har utgÄtt ifrÄn Àr kritisk diskursanalys och innehÄllsanalys. Som data har vi valt ut tolv artiklar och tvÄ TV-program.Resultatet visar att media Àger den makt som gör att de fÄr avgöra hur ett sÄdant beslut ska presenteras och diskuteras. Resultatet visar Àven att media anvÀnder idag en annorlunda diskurs jÀmfört med 1980 och 1990 talet.Media kan med sin makt avgöra vem som ska/inte ska uttrycka sig. En ?Vi? och ?De? skapas av media som skiljer mellan den etablerade och den oetablerade i samhÀllet.

Inte bara invandrare? : Diskursiva villkor för vÄldsutsatta tjejer i etniska minoritetsgrupper

A mapping process is ongoing in Sweden concerning a phenomenon known as ?honour related violence?. The explanations of ?honour related violence? often focus on culture and ethnicity, thus establishing differences between the majority society and offenders and victims. Given that some scholars critique mapping for focusing on predetermined objects, my aim is to study discursive conditions for abused girls, who are constructed as being from within ethnic minorities, in relation to their contact with the Swedish welfare system.

LĂ€raren och undervisningen : Tre tjetjenska vuxenelevers Ă„sikter om SFI-undervisningen

Syftet med denna uppsats Àr att utforska tre kvinnliga tjetjenska vuxenelevers förestÀllningar om SFI-undervisningen med sÀrskilt fokus pÄ lÀrarens roll och undervisningsmetoder utifrÄn de erfarenheter de bÀr med sig frÄn skolan i hemlandet. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Vilken instÀllning har informanterna till lÀrarens förhÄllningssÀtt och undervisningsstrategier? Vilka uppfattningar har informanterna om undervisningsmetodik och undervisningsinnehÄll? Vilka uppfattningar har informanterna om regel- respektive kommunikationsstyrd undervisning? Vilka uppfattningar har informanterna om sin egen situation som vuxenstuderande pÄ SFI? För att utreda dessa frÄgor har jag anvÀnt intervjuer med en fenomenologisk infallsvinkel.UtmÀrkande för studien Àr att grammatik anses som det viktigaste momentet i spÄkundervisningen enligt informanterna, vilka frÄn skolan i Tjetjenien Àr vana vid en strukturerad undervisning som genomförs av auktoritÀra pedagoger och dÀr goda studieresultat Àr viktiga. HÀr i Sverige möts de av "snÀlla" lÀrare som beaktar faktorer som kan pÄverka deras inlÀrning. Informanterna kÀnner sig tudelade i sin instÀllning till de olika skolsystemen.

Ungdomars identitetssökande : en undersökning om ungdomars identitetssökande hos Jehovas vittnen, Hare Krishna, Scientologerna och Familjen

Jag har i denna uppsats undersökt hur identitetssökande ungdomar lÀtt fastnar i olika sekter ochjag har valt att besvara nÄgra frÄgor i Àmnet: 1. Vilka olika metoder anvÀnder sekterna Jehovasvittnen, Hare Krishna, Scientologerna och Familjen för att locka unga identitetssökande ungdomarin i sekterna? 2. Vilka Àr sekternas huvudsakliga mÄlgrupper?  3.

Invandrarelever : en resurs i skolan? En undersökning om hur invandrarelevers kunskaper och erfarenheter vÀrderas och anvÀnds i skolan.

Med hÀnsyn till antalet invandrare i Sverige idag Àr det viktigt att denna delen av vÄr befolkning lyfts fram och fÄr möjligheten att komma till tals. Skolan Àr en central mötesplats för mÀnniskor frÄn skilda kulturer. LÀrare har dÀrför ett viktigt uppdrag i att frÀmja det mÄngkulturella samhÀllet och öka förstÄelsen för lik- och oliktÀnkande. Detta examensarbete, gjort pÄ lÀrarutbildningen vid Linköpings Universitet, syftar till att ge en bild av hur lÀrare vÀrdesÀtter och anvÀnder sig av invandrarelevers kunskaper och erfarenheter i undervisningen. Arbetet bestÄr av tvÄ delar.

Distriktssköterskors erfarenheter av att möta vÄrdsökande frÄn andra kulturer: en intervjustudie

VÄrdsökande frÄn andra kulturer har ofta ett stort behov av omsorg beroende pÄ traumatiska skador och hÀndelser som mÄnga bÀr med sig frÄn sitt hemland förutom det trauma det innebÀr att bryta upp och fly till ett annat land. Idag och i den framtida yrkesrollen Àr det distriktssköterskan som möter de flesta vÄrdsökande frÄn andra kulturer. Syftet med studien var att beskriva distriktssköterskors erfarenheter av att möta vÄrdsökande frÄn andra kulturer. I studien deltog fem distriktssköterskor frÄn norra Sverige. Data samlades in med semistrukturerade intervjuer som sedan analyserades med en tematisk innehÄllsanalys.

Folkbiblioteket och SFI : En kvalitativ studie av folkbibliotekens verksamhet gentemot svenska för invandrare

The purpose of this thesis is to examine how the public libraries work towards SFI (Swedish For Immigrants) based on the views of the overseeing librarians. To study this we have asked the following research questions:What distinguishes the public libraries? work towards SFI according to the responsible librarians? What distinguishes the communication between SFI teachers and the librarians according to the responsible librarians? What opinions are held by the librarians in regards to their work with SFI?We have used a semi structured interview method with seven librarians in charge of the activities with SFI at small and medium sized public libraries in a rural area of Sweden. The theoretical framework is composed of Marianne Andersson and Dorte Skot-Hansen?s model for analysis of the local public library profile and the authors? definition of collaboration.

SvÄrigheter som elever med annan kulturell bakgrund kan möta i den svenska skolan

Detta Àr en systematisk litteraturstudie som handlar om vilka svÄrigheter som elever med annan kulturell bakgrund kan möta i den svenska skolan. Vi ville ta reda pÄ hur lÀrarna sÄg pÄ elever med annan kulturell bakgrund, hur dessa elever sÄg pÄ sin skolsituation, sprÄkets betydelse för invandrarelever och förÀldrarnas pÄverkan pÄ dessa elever. Vi valde detta Àmne eftersom vi under vÄr senaste VFU-period hade en handledare som arbetade med ett interkulturellt förhÄllningssÀtt. LÀroplanerna frÄn och med Lgr-80 har tagit upp mer om en interkulturell skola och forskningen har gÄtt frÄn att se invandrarelever som ett problem i skolan till att det Àr skolans och lÀrarnas synsÀtt som Àr problemet. Vi har utgÄtt ifrÄn ett interkulturellt perspektiv.

Etiken och rummet : - om det sociala arbetets etik i rumsliga sammanhang

In Sweden there is an integration policy and a policy for national minorities. The integration policy aims to integrate newly arrived immigrants (nyanlÀnda invandrare), whereas the minority policy aims to maintain and strengthen the rights of the national minorities. The national minorities are though, at times, included into the integration policy, even though they hold a minority status in Sweden. This paper aims to, through discourse analysis, investigate the research question: ?how is the content of integration referred to, when it is related to immigrants, contra when it is related to national minorities?.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->