Sök:

Sökresultat:

724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 28 av 49

SprÄkets roll för integration : en studie om de diskurser som riksdagspartierna och forskare konstituerar

The purpose of this essay was to examine the role of the acquisition of the Swedish language for integration of adult immigrants given by the seven parties currently in the parliament and other players on the field. The questions were meant to bring light upon the arguments used by the different players concerning the role of the Swedish language, to enlighten which discourses that are constructed, and the contradictions that exist between these. We parted from a postmodern position and used social constructionism to back up our method and theory of analysis; discourse theory. The results revealed three different discourses concerning the role of the Swedish language in the integration process; the liberal discourse, the discrimination discourse and the social democratic discourse. The liberal discourse claims that immigrants have a responsibility to learn Swedish to be able to achieve employment and to provide for themselves.

JÀmlikhet i anstÀllningsprocessen vid Lunds universitet: En explorativ studie om rekryteringsansvarigas reflektioner visavi olika perspektiv pÄ etnicitet i arbetsrelaterade sammanhang

MÄnga invandrare i Sverige tycks uppleva sin bakgrund som ett hinder i arbetsrekryteringen. Emellertid Àr det relativt okÀnt huruvida den andra parten dvs. de som beslutar i anstÀllningsÀrenden ocksÄ anser att den arbetssökandes etniska bakgrund utgör ett hinder för anstÀllning. DÀrför Àr tanken med denna uppsats att undersöka hur personer med ansvar för rekrytering inom akademin tenderar att resonera kring olika aspekter pÄ etnicitet vid rekrytering. Min empiri grundar sig pÄ ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt med halvstrukturerade intervjuer och med spÄr av kvantitativt beskÄdande i form av statistiska mÀtningar.

Etnicitet och sexuell lÀggning: Om attityder till mÀn med dubbel minoritetsstatus

Tidigare forskning har visat pÄ negativa attityder mot homosexuella och till viss grad mot invandrare. MÀn har mer negativa attityder Àn kvinnor mot homosexuella mÀn. Studiens syfte var att undersöka om det föreligger en skillnad i attityd beroende pÄ om en homosexuell man har en svensk eller utlÀndsk bakgrund. Deltagare var 157 studenter i en medelstor svensk stad. En fiktiv personbeskrivning utformades dÀr etnicitet och sexuell lÀggning varierades för att fÄ fyra enkÀtversioner.

Ungdomar i SkÀrholmen och omrÄdets territoriella stigma : en kvalitativ intervjuundersökning

Denna uppsats handlar om ungdomar boendes i de centrala delarna av stadsdelen SkÀrholmen i relation till omrÄdets territoriella stigma. Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr baserad pÄ djupintervjuer gjorda med sju stycken ungdomar, fyra unga mÀn och tre unga kvinnor, angÄende den upplevda stigmatiseringen av omrÄdet. Gemensamt för dessa ungdomar var att alla ville flytta frÄn omrÄdet och att alla talade om segregering i bemÀrkelsen avsaknaden av etniska svenskar som en stigmatiseringsaspekt av omrÄdet. Eftersom den svenska allmÀnheten ofta utmÄlar ?invandrartÀta omrÄden? som nÄgot problematiskt i sig, innebÀr den höga andelen invandrare i SkÀrholmen att omrÄdet stigmatiseras.

Polisiniformen M/04 : Aggressiv och militÀrisk?

Polisuniformen M/04 ? Aggressiv och militÀrisk? - Ur ett etniskt perspektiv. Det förs debatter bÄde i media och ute pÄ landets myndigheter om polisens uniform. Bakgrunden Àr en utredning som RPS tillsatte efter synpunkter frÄn polisens etiska rÄd om att allmÀnheten uppfattar uniformen som aggressiv och militÀrisk. Syftet med denna rapport Àr att jÀmföra svenskar och invandrares syn pÄ den svenska polisens nuvarande uniform M/04 samt placeringen av tjÀnstevapnet.

En mÄngkulturell skola : Med fokus pÄ undervisande lÀrare samt elever som lÀser svenska som andrasprÄk

I dagens samhÀlle finns det mÄnga ungdomar med utlÀndsk bakgrund vilket leder till att utlÀndska elever utgör en stor del av skolan, dÀrav begreppet en mÄngkulturell skola. Detta Àmne Àr aktuellt och för att kunna skapa oss en bild av hur elever och lÀrare kÀnner för mÄngkulturell skola, samverkan och gemenskap. Detta arbete ger Àven en inblick pÄ hur frÀmlingsfientlighet tar sig uttryck i skolan. För att genomföra detta arbete har en kvalitativ metod anvÀnts i form av intervjuer. 10 elever och 4 lÀrare har intervjuats som underlag för resultatet.

EU-projektet KOMPIS: en undersökning av förÀndringen genom deltagande

Integration av invandrare pÄ arbetsmarknaden Àr idag en angelÀgen frÄga som diskuteras i den politiska debatten. I arbetet med att skapa sysselsÀttning för utsatta grupper finns stöd att söka i EU:s strukturfonder. Sandviken genomförde ett EU-finansierat projekt vars syfte var att ge invandrarkvinnor bÀttre förutsÀttningar att etablera sig pÄ arbetsmarknaden. Uppsatsen syftar till att undersöka förÀndringen genom deltagande i projektet med betoning pÄ graden av socialt kapital. Det finns mÄnga definitioner av begreppet.

FörutsÀttningar för adrasprÄksutbilning i nÄgra grundsÀrskolors högstadium : - en kvalitativ studie

Syftet med denna studie var att beskriva och analysera vilka yttre förutsÀttningar elever med annat modersmÄl Àn svenska fÄr för att tillgodogöra sig det svenska sprÄket pÄ grundsÀrskolans högstadium.Det Àr en kvalitativ studie och det har genomförts tio halvstrukturerade intervjuer med klasslÀrare pÄ grundsÀrskolans högstdium, lÀrare i svenska som andrasprÄk och specialpedagog som arbetade i en studieverkstad, lÀrare i en förberedelseklass, modersmÄlslÀrare samt en rektor för en kommuns centrum för invandrare. Det sociokulturella perspektivet har anvÀnts som teoretisk utgÄngspunkt.Resultatet visar att inga elever pÄ grundsÀrskolans högstadium som var med i denna studie lÀste Àmnet svenska som andrasprÄk. Undersökningen visade att i de bÄda kommunerna erbjöds elever pÄ grundsÀrskolans högstadium att lÀsa sitt modersmÄl om det fanns lÀrare att tillgÄ i modersmÄlet. DÀremot lÀste inte alla elever modersmÄl. Studiehandledning pÄ elevens modersmÄl hade eleverna i en kommun möjlighet att fÄ medan man i den andra kommunen inte hade tillgÄng till studiehandledning..

Ett tvÄsprÄkigt barns sprÄkutveckling ? en fallstudie

Detta arbete handlar om ett tvÄsprÄkigt barns sprÄkutveckling. Syftet Àr att genom en fallstudie belysa olika tankar om faktorer som bidrar till en positiv sprÄkutveckling. Jag har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningarna: Vilka förestÀllningar har svenska som andrasprÄkslÀrare samt modersmÄlslÀrare i frÄga om skolframgÄng och sprÄkutveckling nÀr det ett gÀller barn som inte har svenska som första sprÄk? Vilka tankar har en förÀlder om skolans och sin egen roll i barnets sprÄkutveckling? Hur tÀnker den intervjuade pojken om skola och sprÄk? För att svara pÄ dessa frÄgor har jag anvÀnt mig av kvalitativ metod genom intervjuer. Mina intervjupersoner Àr ett barn, hans mamma, svenska som andrasprÄkslÀrare samt hans modersmÄlslÀrare.

Som vilken svensk som helst : En studie kring hur personer med utlÀndsk bakgrund figurerar i bildsatta artiklar i tvÄ lokaltidningar

Sweden is a multi cultural country, where almost twenty percent of the population come from another cultural background. This study examines to what extent people with a foreign origin appear in two local, Swedish newspapers, Barometern and Östra SmĂ„land, and what role they are given. Do they appear as foreigners or immigrants or do they figure as any Swede, irrespective of their origin background?We have made a review by studying pictures of people with a foreign origin, based on name and appearance. During the time period, March 1st ? April 30 th 2010, there were 2206 articles with pictures of people where 189 of them did show people with a foreign origin.

1990-talets svenska attityder till invandrare och invandring

Uppsatsen analyserar allmÀnna socialpsykologiska mekanismer som pÄverkar och utformar relationerna mellan olika samhÀllsgrupper. Stor vikt lÀgges vid frÄgor kring attitydsbildning, attitydernas sociala funktioner, den sociala och nationella identitetens betydelse och förekomstens av etniska stereotypier. SÀrskilt undersöks hur pass mycket pÄverkas individuella attityder av rasistiska ideologier som tilldelar olika etniska grupper och tillhörande individer bestÀmda platser i samhÀllsordningen. Författaren analyserar svenska förhÄllanden för att utröna om rasismens moderna formerr, som de idag tolkas av utlÀndska IMER-forskare, förekommer ocksÄ hÀr i landet. SÀrskilt intresse Àgnas Ät frÄgan, om negativa etniska attityder, fördomar och diskriminerande handlingar Àr individuella patologier eller avspeglar samhÀllets traditionella normer, vÀrderingar och prioriteringar.

Utslussning av elever i förberedelseklass- visioner och verklighet

Förberedelseklasser Àr nÄgot som blir allt mer vanligt i dagens skolor. SÄ snart som möjligt ska dessa elever integreras i de ordinarie klasserna pÄ skolan. I lÀroplanen stÄr det att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsÀttningar och behov. Under hösten 2008 publicerade Skolverket ett material med allmÀnna riktlinjer för utbildning av nyanlÀnda elever. Genom en kvalitativ studie pÄ KörsbÀrsskolan intervjuas tre pedagoger med anknytning till elever i förberedelseklass.

Svenska ungdomars attityder till invandrarungdomar: hur
lÀrare arbetar förebyggande kring attityder

Attityder bland mÀnniskor Àr ett vanligt beteende och dess uttrycksform ter sig pÄ olika sÀtt bland annat genom fördomar mot sÄdant som Àr frÀmmande. Syftet med detta examensarbete var att undersöka svenska ungdomars attityder till invandrarungdomar pÄ tvÄ skolor i SkellefteÄ kommun och ta reda pÄ om och i sÄ fall hur lÀrare arbetar med förebyggande frÄgor som rör olika attityder mot invandrarungdomar. Vi valde att pÄ tvÄ skolor göra en relativt stor enkÀtundersökning i Ärskurs 8 och 9 med sammanlagt 165 elever, för att fÄ en bredare syn pÄ vad de svenska ungdomarna har för instÀllning till invandrarungdomarna. Förutom detta gjorde vi Àven tvÄ intervjuer med lÀrare i SkellefteÄ kommun och en tredje intervju med en lÀrare i Uppsala kommun. Studien visar att det fanns mycket blandade attityder bland de svenska högstadieungdomarna.

?Flykten till Sverige var en flykt till frihet och inte till destruktivitet av min identitet? : En studie om invandrarakademiker pÄ den svenska arbetsmarknaden

The aim of this essay is to examine how educated immigrants from former Yugoslavia are experiencing the Swedish labor market and if they feel that there are factors that complicate their ability to establish themselves in the Swedish labor market. We have also examined whether and if so, how their status has changed in connotation with the move to Sweden. The method we have used is a qualitative interview study where we asked questions from a semi-structured interview guide. We chose to make use of both previous research and a number of analytical tools for using these to interpret inequality and discrimination that exist in the Swedish labor against educated immigrants. The results presented four factors that our respondents perceive contribute to difficulty in establishing themselves in the Swedish labor market, these are: contacts, name, validation and trainee post.

Identitet i kris : - identitet och anpassning bland invandrare i Sverige

AbstractWhen immigrants move to Sweden from their native country it is not unusual that they experience some kind of identity crises. Their own experience of their cultural identity can be very problematic and they often lose a part of what they previously saw as their own identity. To handle such crises the immigrants can use different strategies. They can for example accept their disparity, deny it or emphasize it. The aim of this study is to examine how immigrants in Sweden experience that their cultural identity has changed since they moved here from a country that has a culture that is different from the Swedish culture.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->