Sök:

Sökresultat:

8832 Uppsatser om Äldre institutionell teori - Sida 58 av 589

Fysiska och institutionella miljöns betydelse i ADL för personer med demens -Arbetsterapeuters erfarenheter-

En demenssjukdom Àr en hjÀrnskada som pÄverkar hjÀrnans olika funktioner frÀmst kognitiva, beroende pÄ vilken del av hjÀrnan som Àr drabbad. Demenssjukdomar pÄverkar aktivitetsutförandet och dÀrmed Àven hÀlsa och vÀlbefinnande. Risken för att fÄ en demensdiagnos ökar med stigande Älder. Befolkningen ökar och blir allt Àldre. Detta leder till att trycket pÄ vÄrdapparaten ökar eftersom allt fler behöver vÄrd.

LVM - VÅRD - hur vĂ€l implementeras överhetens policy vid ett LVM - hem till de intagna klienterna

AbstractDenna uppsats fokus ligger pÄ klienter intagna pÄ ett LVM ? hem i Hessleby, som ligger 2 km utanför Mariannelund i Eksjö kommun. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur vÀl Hesslebys behandlingshems policy eller grundlÀggande handlingsprogram implementeras hos de intagna klienterna. Att se om den behandling som Hessleby sÀger sig stÄ för överhuvudtaget Àr möjlig att realisera sÄ att klienterna upplever den pÄ ett likvÀrdigt sÀtt som behandlingshemmet. Hesslebys policy Àr i korthet, att skapa tillit mellan kontaktperson och klient.

Tiga Àr silver, tala Àr guld : Whistleblowing ur ett svenskt perspektiv. En kvalitativ studie om lÀrares rÀdsla att framföra kritik

Begreppet Whistleblower (VisselblÄsare) avser en person som internt eller externt uppmÀrksammar missförhÄllanden eller andra oegentligheter pÄ sin arbetsplats och som i vissa fall löper risk att drabbas av negativa konsekvenser för detta. Vi vill belysa detta utifrÄn ett svenskt perspektiv, med inriktning pÄ lÀrare inom privat- och offentlig sektor. Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur svenska lÀrare upplever att de blir bemötta vid framförd kritik om missförhÄllanden pÄ arbetsplatsen. Vi vill Àven fÄ en inblick i lÀrares uppfattningar av vad som krÀvs för att de ska kÀnna större trygghet i att framföra kritik gentemot sin arbetsgivare, samt hur de stÀller sig till en svensk whistleblowing-lagstiftning. För att undersöka detta har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod, i form av intervjuer med bÄde lÀrare och en regional ombudsman.

En undersökning om fritidshemspersonalens uppfattning av den kunskapsspridning som sker inom ett arbetslag

Vi har genom tidigare arbetslivserfarenheter sett att det inte alltid Àr lÀtt sprida inkommande och inneboende kunskap vidare inom arbetslaget. Med detta som utgÄngspunkt har vi valt att göra en kvalitativ fallstudie av ett fritidshem. DÀr har vi undersökt hur innehavd och inkommande kunskap sprids vidare till de övriga i arbetslaget. VÄr tanke med undersökningen var att se, om, och pÄ vilket sÀtt, det sprids kunskap i ett arbetslag. För att fÄ fram data kring detta problem, valde vi att arbeta med informella intervjuer dÀr vi utgick frÄn olika teman.I vÄr teori har vi utgÄtt frÄn Kolbs lÀrcirkel.

Vilsen- pÄ vÀg mot nÄgot nytt : Verksamhetsstyrning utifrÄn entreprenörens perspektiv

För engagerade entreprenörer kan svÄrigheten ligga i att sÄvÀl fokusera pÄ rÀtt saker, som att göra saker pÄ rÀtt sÀtt för att fÄ tiden att rÀcka till. VÄrt syfte med uppsatsen var att identifiera problemomrÄden inom verksamhetsstyrningen och ge förslag pÄ lösningar. Vi undersökte tre mindre företag inom besöksnÀringen för att fÄ reda pÄ hur dessa företag drivs och styrs. Vi valde att utgÄ frÄn vÄrt empiriska material genom att tolka vÄra intervjuer för att sedan koppla identifierade problem med lÀmplig teori. UtifrÄn tolkningen av empiri och lÀmplig teori kunde vi analysera och dra slutsatser.Det har i vÄr undersökning framgÄtt att det finns behov av att förbÀttra verksamhetsstyrningen i smÄföretagen inom besöksnÀringen. VÄr undersökning identifierade problem frÀmst inom följande omrÄden: marknadsföring, prissÀttning, tid, nÀtverk, kunduppföljning och planering.Genom att bli mer strategiska pÄ Internet, kundfokuserade, ingÄ i nÀtverk, delegera arbetsuppgifter, sÄlla bland idéer, upprÀtta handlingsplaner och kundregister kan företagen spara tid och pengar..

Intervention vid afasi : En samtalsanalytisk studie

Syftet med studien var att undersöka interaktion vid logopedisk intervention för personer med afasi. Interaktionen utspelade sig i en institutionell kontext dÀr undersökningen syftade till att pÄvisa om interaktionen skiljer sig Ät beroende pÄ interventionens form. Bakom studien finns antagandet att afasi pÄverkar förmÄgan att kommunicera. SprÄkliga svÄrigheter, sÄsom ordmobiliseringsproblem samt sprÄkförstÄelseproblem, kan leda till pragmatiska svÄrigheter, och intervention syftar ofta till att öka förmÄgan att anvÀnda sprÄket i olika vardagliga aktiviteter. Metoden för analysen i studien Àr inspirerad av Conversation Analysis (CA) dÄ det Àr en metod för att systematiskt analysera interaktion.

You only have the rights if you can access them : En kvalitativ studie av hur professionella i vÀstra Australien, frÀmst inom socialt arbete men Àven relaterade professioner inom psykologi, uppfattar ursprungsbefolkningens tillgÄng till vÀlfÀrdstjÀnster s

Tidigare forskning har visat att tillga?ngen till sociala vÀlfÀrdstjÀnster hos Australiens ursprungsbefolkning anses begrÀnsad. Vissa klienter har erfarenhet av dÄligt bemötande av personal inom vÀlfÀrdstjÀnster med blandad klientgrupp (ursprungsbefolkning och majoritetsbefolkning). Detta innebÀr att klienter tillhörande ursprungsbefolkningen inte delges samma rÀttigheter som övriga klienter ur majoritetsbefolkningen. Syftet med uppsatsen Àr att analysera och beskriva hur professionella i vÀstra Australien, frÀmst inom det sociala arbetet men Àven relaterade professioner inom psykologi, uppfattar ursprungsbefolkningens tillgÄng till sociala vÀlfÀrdstjÀnster samt hur professionella arbetar för att bevara ursprungsbefolkningens rÀttigheter.

Företaget Manchester United : En kontraktsekonomisk studie

Denna kontraktsekonomiska studie behandlar fotbollsklubben och företaget Manchester United, en av vÀrldens största och framgÄngsrika klubbar alla kategorier. Syftet med uppsatsen Àr att dels kartlÀgga Manchester Uniteds kontraktsnÀt, dels att begripliggöra de kontraktsrelationer som sÀrskiljer Manchester United frÄn vanliga nuvÀrdesmaximerande företag utifrÄn kontraktsekonomisk teori. Den ekonomiska teori som ihuvudsak anvÀnds i uppsatsen Àr kontraktsekonomisk teori som innefattar teorier om kontraktsnÀt, principal-agentrelationer och transaktionskostnader. Uppsatsen tar frÀmst upp det som skiljer Manchester United frÄn ett traditionellt företag. De kontraktsparter som vi fokuserar pÄ Àr spelare, supportrar och sponsorer dÄ dessa kontraktsparter Àr unika för företag som Manchester United.

Legitimitet genom jÀmstÀlldhet : En fallstudie om den institutionaliserade jÀmstÀlldheten som legitimitetsskapande faktor

I dagens Europa Àr stora löneskillnader mellan kvinnor och mÀn samt lÄg representation av kvinnor pÄ höga befattningar fortfarande ett stort problem. Mot bakgrund av detta har EU framlagt ett lagförslag om kvotering till börsbolagens styrelser. Debatten om jÀmstÀlldhet Àr livlig och högaktuell. Parallellt med detta agerar nÀringslivet i en kamp om kompetensen dÀr jÀmstÀlldhet anses vara en viktig komponent för att vara en attraktiv arbetsgivare. DÄ studien antar ett nyinstitutionellt perspektiv har antagandet varit att organisationerna anpassar sig till omgivande krav för att vinna social legitimitet och sÄledes att jÀmstÀlldhet Àr en viktig legitimitetsskapande faktor i denna process.

Familjen, skammen & skulden : Om skam och skuld i vÄldtÀktsdrabbade familjer

SammanfattningFrÄgor som vi har lagt fokus vid i uppsatsen Àr hur förÀldrarna upplevt att de blivit bemötta av myndigheter, slÀkt, vÀnner, samhÀllet i stort. Hur har dessa reagerat/agerat efter att en familj drabbats av en vÄldtÀkt. Vi har ocksÄ valt att titta pÄ hur sjÀlvhjÀlpsgrupper arbetar med och bearbetar kÀnslor som skuld och skam. UtifrÄn fyra intervjuer med förÀldrar till utsatta flickor och personal frÄn Brottsofferjouren i Karlstad, Magnus Karlssons bok SjÀlvhjÀlpsgrupper (2006) som ingÄende diskuterar Àmnet samt Anna Meeuwisses bok VÀnskap och organisering (1997) har vi samlat data för bearbetning och analys för att pÄ sÄ sÀtt fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning. Den teori vi har valt Àr Charles Horton Cooleys och George Herbert Meads symbolisk interaktionism och spegeljaget som senare utvecklats av bland andra Thomas Scheff och Erving Goffman.

Historier om den hÄrlösa betydelsen : Sex kvinnors upplevelser av borttagning av sitt kroppshÄr

Borttagning av kroppshÄr Àr ett utbrett fenomen bland kvinnor i vÀstvÀrlden men det riktas lite uppmÀrksamhet Ät detta inom forskningen. Det finns ingen vetenskaplig undersökning om betydelsen av borttagning av kroppshÄr bland kvinnor i Sverige.Den hÀr studien undersöker kvinnors upplevelser av sitt kroppshÄr genom sina personliga hÄrborttagningshistorier. Studien bygger frÀmst pÄ en fenomenologisk ansats, men har Àven inslag av grundad teori. Den baseras pÄ kvalitativa intervjuer med ett urval av sex vuxna kvinnor i Äldrarna 27-41 Är. Resultaten presenteras i följande teman: Normer; Identitet; KroppsvÄrd; Attraktion och Kvinnlighet; samt Tidsutrymme och uttrycker den diversifierade essensen ur kvinnornas upplevelser av fenomenet.

Corporate Social Responsibility ? ett sÀtt att styra intryck? : En komparativ studie om tre modeföretags arbete med Corporate Social Responsibility och dess relation till intrycksstyrning

Corporate Social Responsibility Àr ett aktuellt Àmne och en strategi som mÄnga företag börjar anvÀnda sig mer av. Syftet i denna uppsats har varit att titta pÄ tre svenska modebutikskedjor, deras CSR-arbete och CSR:s roll i intrycksstyrningen pÄ företagen och dÀrmed deras anseende.Den centrala teorin i denna studie har varit den om intrycksstyrning skriven av Erving Goffman i hans verkJaget och maskerna(2009). Vi har Àven anvÀnt oss av Archie B. Carrolls teori om CSR-pyramiden.Denna studie Àr komparativ och tre modeföretag har jÀmförts i deras intrycksstyrning samt i deras CSR-arbete. Intervjuer har hÄllits med CSR-ansvariga pÄ respektive företag.

Lojalitetsbyggande: en studie av Nordea och Handelsbanken

FRÅGESTÄLLNINGAR: Att ha lojala kunder Ă€r sĂ€rskilt viktigt pĂ„ vissa marknader, men har företagen inom dessa branscher verkligen insett detta? Arbetar de överhuvudtaget med att öka lojaliteten bland sina kunder? Hur ser detta lojalitetsbyggande i sĂ„ fall ut? Och hur överstĂ€mmer det med befintlig teori pĂ„ omrĂ„det? Det Ă€r de frĂ„gor vi vill försöka reda ut i denna uppsats. TEORI: Den teoretiska basen om kundlojalitet har införskaffats frĂ„n vetenskapliga artiklar och böcker. UtifrĂ„n litteraturen har vi identifierat faktorer som kundlojalitet bestĂ„r av. METOD: För att samla in material har det utförts personliga intervjuer pĂ„ bankerna Nordea, Handelsbanken och SalusAnsvar.

Könsroller, sexualitet och exploatering: En feministisk diskursanalys av prostitutionen i Thailand

Vi behandlar prostitutionen i Thailand genom att undersöka hur den prostituerades roll har konstruerats i samhÀllet. Empiriskt anvÀnder vi oss av en thailÀndsk statlig rapport, som svarar pÄ FN-avdelningen CEDAWs antidiskrimineringskonvention. I denna rapport redogörs för kvinnorÀttssituationen i landet. Med feministisk teori gör vi en kvalitativ textanalys för att klarlÀgga den politiska diskursen kring den prostituerades roll och hur denna har formats. UtifrÄn vÄr analys konstaterar vi att den prostituerade hamnar i ett stigma dÀr hon beroende pÄ situationen identifieras som antingen en promiskuös agent med personliga ekonomiska incitament eller som ett hjÀlplöst offer.

Does smell sell? : - Vad innebÀr luktsinnet för vÄrt köpbeteende?

Uppsatsen syftar till att skapa en ökad förstÄelse i hur dofter pÄverkar konsumenters köpbeteende med forskningsfrÄgan: pÄ vilket sÀtt kan dofter pÄverka konsumentens köpbeteende och hur kan doftens betydelse appliceras pÄ Kotlers teori? För att kunna besvara vÄra frÄgor har Kotlers teori konsumentens köpbeteende anvÀnts. Teorin bestÄr av fyra olika faktorer: kulturella, sociala, personliga och psykologiska. Som analysverktyg har forskningsartiklar frÄn internationellt erkÀnda undersökningar anvÀnds som tagit upp doftens inverkan pÄ konsumenternas köpbeteende. TV-reklam, radio och tidningar har visat sig vara vÀldigt dyra och kanske inte fullt sÄ framgÄngsrika som man tidigare trott.

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->