Sök:

Sökresultat:

187 Uppsatser om Ädel-reformen - Sida 6 av 13

En sista-minuten-resa mot oberoende kontroll - Sveriges reformering av kontrollmakten och bildandet av Riksrevisionen

Behovet av oberoende kontroll har ökat i och med New Public Managements spridning. I Sverige fanns före inrÀttandet av Riksrevisionen inget nationellt revisionsorgan som levde upp till internationella idéer angÄende oberoende kontroll. I reformen av kontrollmakten anvÀndes och anpassades idéerna till den svenska kontexten. Denna anpassning resulterade i en unik organisering mellan det nya revisionsorganet och riksdagen. En politiskt tillsatt styrelse fick i uppgift att utgöra lÀnk mellan Riksrevisionen och riksdagen.

Den nya apoteksmarknaden : En studie om förÀndringar inom verksamhetsstyrningen pÄ svenska apotek efter omregleringen

Denna studie undersöker de förÀndringar som följt av att den svenska apoteksmarknaden har omreglerats. FörÀndringar vi undersöker Àr avgrÀnsade till omrÄdet verksamhetsstyrning med inriktning pÄ strategier, arbetsmetoder samt ledning & organisation. Vi har anvÀnt oss av New public management och teori om privatiseringar som behandlar organisatoriska förÀndringar som grund för undersökningen. Datainsamlingen har gjorts genom intervjuer med nio apotekschefer samt insamling av sekundÀrdata frÄn Ärsrapporter. Resultaten visar att reformen har lett till en konkurrensutsatt marknad karaktÀriserad av lÄga marginaler och ökat kundfokus.

Du/Ni-tilltal i svensk dramadialog : En undersökning om tilltal i fyra pjÀser frÄn 1925 till 1997

Svensk dramadialog under tre sekel a?r ett projekt framtaget vid Uppsala universitet och inneha?ller en dramakorpus av 45 pja?ser fra?n 1725?2000. Syftet med den ha?r underso?kningen a?r att underso?ka utvecklingen av tilltal i fyra pja?ser med utga?ngspunkt i fyra dramer ur Svensk dramadialog under tre sekel. Underso?kningen har sin utga?ngspunkt i tilltalen du och Ni men andra tilltal som exempelvis titlar, fo?rekommer.

TvÄ vÀgar att bli professor, eller vÀgen till tvÄ sorters professorer? Om befordringsreformen och dess implementering

FörutsÀttningarna för karriÀravancemang inom högskolan Àndrades radikalt den 1 januari 1999 dÄ regeringen införde en bestÀmmelse om att man nu Àven skulle kunna befordras till professor.Vi stÀllde oss frÄgan om det bildats ett A- och B-lag bland professorerna som konsekvens av denna reform. Vi sökte ett svar pÄ frÄgan genom att göra en jÀmförande fallstudie mellan Lunds universitet (LU) och Malmö högskola (MAH), och dÀr se pÄ generella löneskillnader mellan befordrade och rekryterade professorer. DÀrefter valdes en fakultet ut med höga löneskillnader och en med lÄga, frÄn respektive lÀrosÀte. PÄ fakulteterna intervjuades en lektor, en befordrad professor och en rekryterad professor, vilka tillfrÄgades om arbetsvillkor och uppfattning om reformen.Materialet bearbetades sedan med implementeringsteori för att kunna ge oss svaret att det finns tendenser till bildandet av ett A- och B-lag pÄ tre av de fyra undersökta fakulteterna..

Implementeringsprocess och förutsÀttningarna för en ny lÀroplan. : En studie av lÀrares upplevelser och attityder inför enflergradig betygsskala och betyg frÄn och med Ärskurs 6.

Denna studies syfte Àr att undersöka hur nÄgralÀrare i grundskolan har upplevtimplementeringen av det nya betygssystemet samt vad de anser om ett nyttbetygssystem och betygsÀttning frÄn och med Ärskurs 6.Organisationen av, och tanken bakom, implementeringen stÀllsi relation till lÀrarnas upplevelser samt tidigare forskning kringimplementering.Skolverket har, pÄ uppdrag av regeringen, utformat entrestegsmodell för implementeringen av Lgr 11 (LÀroplan för grundskolan 2011)och det nya betygssystemet. Större delen av ansvaret för hur arbetet ska se utpÄ lokal nivÄ ligger hos huvudmÀn, rektorer, och skolornas nyckelpersoner.Totalt har Ätta lÀrare frÄn fyra olika skolor i tvÄ olikakommuner medverkat i studien, varav fyra Àr nyckelpersoner pÄ respektive skola.Resultaten visar att lÀrarna generellt sett Àr positiva till reformen, men attimplementeringsarbetet Àr kraftigt ifrÄgasatt och i behov av förbÀttring..

Den slopade revisionsplikten : revison: en plikt eller en tillgÄng?

Uppsatsens titel: Den slopade revisionspliktenSeminariedatum: 20 JanuariKurs: Magisteruppsats (D-uppsats) inom Företagsekonomi 15 poĂ€ngFörfattare: Daniel SedighhaHandledare: Docent Markku PenttinenSyfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur bankernas kreditgivningsprocess, Skatteverkets kontrollprocess och revisionsbyrĂ„ers samt smĂ„företagens verksamhet förĂ€ndrats efter revisionspliktens slopande 1 november 2010. Studien inriktar sig pĂ„ att studera införande av slopad revisionsplikt för smĂ„ företag ur fyra aktörers perspektiv, genom att stĂ€lla följande frĂ„gor: Hur har bankernas kreditgivningsprocess till smĂ„företag förĂ€ndrats efter revisionspliktens slopande? Ökar risken för ökade kreditförluster för bankerna med frivillig revision? Hur har Skatteverkets kontrollprocess förĂ€ndrats efter revisionspliktens slopande? Hur har revisionsbyrĂ„er pĂ„verkats efter revisionspliktens slopande? Hur pĂ„verkas smĂ„företag av en frivillig revision?Metod: Studien genomförs med en kvalitativ metod genom intervjuer. Intervjuerna har genomförts pĂ„ sexton respondenter, varav sju kreditgivare, tre revisorer, fem smĂ„företagare samt tjĂ€nsteman pĂ„ Skatteverket.Teoretisk referensram: SekundĂ€rdata ha samlats in genom litteratur, vetenskapliga artiklar, rapporter samt undersökningar. Relevanta teorier har delats upp i olika avsnitt ur olika intressenters perspektiv som knutits an med den empiri som samlats in, om revision, revisionsplikt, revisorn, slopad revisionsplikt.

JÀmstÀlldheten stÀlld inför verkligheten: en feministisk analys av den svenska jÀmstÀlldhetsideologin utifrÄn exemplet skatteavdrag för hushÄllstjÀnster

FrĂ„gan om skatteavdrag för hushĂ„llsnĂ€ra tjĂ€nster har under tvĂ„ decennier debatterats i Sverige. År 2007 genomförde den nytilltrĂ€dda borgerliga regeringen en sĂ„dan reform, delvis med argumentationen att det skulle leda till ökad jĂ€mstĂ€lldhet mellan kvinnor och mĂ€n. Med hjĂ€lp av ideologikritisk metod undersöker uppsatsen vilka underliggande förestĂ€llningar om jĂ€mstĂ€lldhet och vilka förestĂ€llningar om tĂ€nkta köpare och sĂ€ljare av hushĂ„llstjĂ€nster som uttrycktes i denna argumentation, samt hur den statliga jĂ€mstĂ€lldhetsmyndigheten JĂ€mO förhöll sig till förslaget. Med utgĂ„ngspunkt i materialistisk feminism och ett intersektionellt perspektiv diskuteras vilka brister och inneboende motsĂ€ttningar den svenska, hegemoniska jĂ€mstĂ€lldhetsideologin innehar, nĂ€r den ska appliceras pĂ„ en verklighet dĂ€r maktstrukturer baserade pĂ„ klass, kön och etnicitet samspelar. Detta exemplifieras i uppsatsen genom reformen med skatteavdrag för hushĂ„llstjĂ€nster..

Avregleringen av apoteksmarknaden: En hÀlsorisk?

I november 2009 avreglerades det svenska apoteksmonopolet för vissa receptfria smÀrtstillande lÀkemedel. Syftet med avregleringen var att skapa ökad konsumentnytta genom konkurrens. Potentiella fördelar var en effektivare apoteksmarknad med ökad tillgÀnglighet, bÀttre service och ett ökat produktutbud. Konsumtionen hos de aktiva substanserna paracetamol, ibuprofen och acetylsalicylsyra undersöks i denna studie. Eventuella konsumtionsförÀndringar i samband med reformen diskuteras utifrÄn resultat av ett Chow test.

RÀttshjÀlp och rÀttsskydd: en jÀmförelsestudie

Syftet med denna uppsats har varit att utreda konsekvenserna av att rĂ€ttshjĂ€lpen blivit subsidiĂ€r till rĂ€ttsskyddsförsĂ€kringarna. Uppsatsen grundar sig pĂ„ traditionell juridisk metod samt jĂ€mförelser av försĂ€kringsvillkor och statistik. Behovet av rĂ€ttshjĂ€lp har funnits lĂ„ngt tillbaka, dock infördes den första rĂ€ttshjĂ€lpslagen i Sverige först Ă„r 1972. Parallellt med rĂ€ttshjĂ€lpen finns rĂ€ttsskyddsförsĂ€kringar, som ingĂ„r i hemförsĂ€kringen. År 1996 blev rĂ€ttshjĂ€lpslagen subsidiĂ€r vilket betyder att rĂ€ttsskyddsförsĂ€kringen skall anvĂ€ndas i första hand om behov av hjĂ€lp finns.

En skola för framtiden : En studie av införandet av den nya gymnasieförordningen

Detta Àr en studie som syftar till att bidra med fördjupad kunskap om lÀrares upplevelser kring gymnasieskolans reform, GY11. HuvudfrÄgorna Àr hur vÀl man anser att informationen om GY11 har nÄtt ut till skolan och pÄ vilket sÀtt detta har skett samt hur lÀrare förhÄller sig till de nya förÀndringarna, bÄde i praktiskt arbete och i attityder. För att kunna besvara dessa frÄgestÀllningar har jag gjort en kvalitativ undersökning i form av personliga intervjuer och med grund i tidigare forskning har jag i min analys beaktat faktorer som direkt pÄverkar framgÄngen för implementering av reformer, nÀrmare bestÀmt lÀrares upplevda behov av förÀndring samt vikten av deliberativa samtal, organisering och tidsfördelning. Resultaten visar att det har gjorts stora anstrÀngningar för att fÄ ut information till skolorna men att det har funnits vissa brister, att lÀrarna generellt Àr mycket positivt instÀllda till förÀndringarna, att det finns en klar ambition att arbeta enligt de nya riktlinjer som lagts fram för GY11 men att de ökade kraven pÄ dokumentation upplevs som en negativ aspekt av reformen..

Gymnasievalet - Hur fritt Àr det egentligen? : En studie om pÄverkansfaktorer vid gymnasievalet ur ett elevperspektiv

Nya gymnasiereformen Gy11 har större skillnad mellan högskoleförberedande- och yrkes program Àn tidigare reformen Lpf 94, vilket gör gymnasievalet Ànnu viktigare för elevers framtida karriÀrutveckling. Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga vilka faktorer eleverna anger pÄverkar dem nÀr de vÀljer program till gymnasiet. Den socioekonomiska bakgrunden och studie- och yrkesvÀgledningens betydelse och andra signifikanta faktorer ur ett elevperspektiv belyses i frÄgestÀllningarna. Studien genomförs med hjÀlp av en kvantitativ metod och resultatet visar att eleverna sjÀlva och deras intresse och framtidsdrömmar Àr de mest betydelsefulla faktorerna. VÄrdnadshavare har Àven en stor pÄverkan, det visas dÄ eleverna tenderar att reproducera sina vÄrdnadshavares utbildningsvÀg.

Att gÄ frÄn sjuk till att vara ?frisk?. : En kvalitativ studie om kvinnor som blivit utförsÀkrade.

Cirka 50 000 mÀnniskor har och kommer att bli utförsÀkrade Är 2010 frÄn FörsÀkringskassan i och med en reformÀndring i sjukskrivningslagen som trÀdde i kraft den 1 juli 2008. Syftet med den nya lagen Àr att effektivisera en ÄtergÄng till arbetet för dem som har varit sjukskrivna och en av regeringens motivering till reformÀndringen var att minska utanförskapet.Den mediala uppmÀrksamheten av de olika utförsÀkringsprocesserna har varit stor vilket skapade ett intresse om att skriva hur denna process pÄverkar individen.  Syftet med studien Àr att undersöka hur de som har varit sjukskrivna pÄverkats av den nya sjukskrivningslagen. Syftet Àr att kunna förstÄ hur individerna upplever rollförÀndringen att gÄ frÄn att vara frisk till att bli sjuk för att sedan gÄ frÄn sjuk till vara ?frisk?.Slutsatsen Àr att respondenterna kÀnde en viss rollförvirring. Att trÀda in i en sjukroll betyder att den sjuke ska göra vad som krÀvs för att bli frisk, men respondenterna kÀnde att nÀr de vÀl gjorde detta, blev de misstÀnkliggjorda.

Skola i förÀndring

Sverige fick i augusti 2011 en ny lÀroplan som det runt om pÄ skolorna satsats enormt mycket tid och resurser pÄ att implementera. VÄrt syfte med undersökningen Àr att visa hur den nu genomförda skolreformen mottagits och förankrats hos nÄgra rektorer och lÀrare pÄ tre olika skolor. Vi har valt att rikta vÄra forskningsfrÄgor mot tre omrÄden, styrdokumenten, implementeringsprocessen och professionen. Som teoretisk bakgrund har vi bland annat anvÀnt oss av det lÀroplansbetÀnkande (SOU 2007:28) som ligger till grund för reformeringen av skola 2011 och analyserat vÄr empiri utifrÄn bÄde den kritik och de förslag pÄ förÀndringar som ges i denna samt utifrÄn relevant forskning rörande skolutveckling och implementering. Vi valde att anvÀnda oss utav kvalitativa forskningsintervjuer som metod dÄ vi ville fÄ fram individuella skildringar och upplevelser av vÄra informanter. Resultatet visade att reformen förankrats likartat för lÀrarna respektive rektorerna men att det finns en skillnad mellan grupperna vad gÀllande deras syn pÄ sin framtida profession.

FriÄr? en chans och/eller en risk

FriÄrreformen genomfördes i hela Sverige vid Ärsskiftet 2004/05 med tvÄ huvudsyften, att underlÀtta för arbetslösa att komma in pÄ arbetsmarknaden och att erbjuda arbetstagare möjlighet till ledighet. Reformen har vÀckt stort intresse, hos arbetstagare och i media. MÄnga artiklar har skrivits om de positiva effekterna men Àven negativa sidor har lyfts fram. Syftet med denna uppsats Àr att försöka uppnÄ en förstÄelse för de motiv och övervÀgande som ligger bakom valet att ta ut friÄr sett ur ett arbetstagarperspektiv. Syftet Àr ocksÄ att i viss mÄn stÀlla detta mot arbetsgivarens syn pÄ friÄrsledighet.

Aktiveringskrav ? rÀtt incitament? : En ekonometrisk studie av aktiveringskravens effekt pÄ socialbidragstagare

I Sverige har kommunerna sedan 1998 rÀtt att stÀlla krav pÄ att socialbidragstagare deltar i aktiveringsÄtgÀrder av olika slag i syfte att bli sjÀlvförsörjande. Enligt teorin minskar aktiveringskrav socialbidragstagandet pÄ tvÄ sÀtt. Det ena av dessa Àr att de som egentligen kan försörja sig sjÀlva trÀder ur socialbidragstagande, eftersom aktiveringskrav gör att socialbidragstagandets alternativkostnad ökar. Det andra Àr att de som inte Àr socialbidragstagare avskrÀcks av den ökade alternativkostnaden för bidrag och anstrÀnger sig mer för att slippa hamna i bidragstagande.Den hÀr uppsatsen Àr en ekonometrisk effektutvÀrdering av hur reformen har pÄverkat socialbidragstagare i fem kommuner som infört hÄrda aktiveringskrav.Mina resultat visar att aktiveringskrav i genomsnitt inte tycks ha nÄgon effekt vare sig pÄ sannolikheten att lÀmna bidragstagandet eller pÄ sannolikheten att trÀda in i det. Inte heller verkar aktiveringskrav i genomsnitt pÄverka arbetsinkomsten eller den disponibla inkomsten för dem som har socialbidrag dÄ aktiveringskrav införs.Resultaten skiljer sig dock för olika undergrupper av socialbidragstagare.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->