Sök:

Det vårdande mötet mellan vårdpersonal och psykiskt funktionshindrade efter psykiatrireformen


År 1995 trädde psykiatrireformen i kraft. Reformen syftar till att förbättra psykiskt funktionshindrades livssituation och delaktighet i samhället. Efter psykiatrireformen har dock problem uppstått i den somatiska vården av psykiskt funktionshindrade personer. Bakgrunden tar upp definitioner av psykiskt funktionshindrade, vanliga somatiska hälsoproblem i denna grupp, stigmatisering och omvårdnad. Som teoretisk referensram har Peplau valts, då hon lyfter fram interaktionen mellan vårdpersonal och patient. Syftet med studien var att belysa vilka uppfattningar personer med psykiska funktionshinder och vårdpersonal har beträffande det vårdande mötet inom somatisk och psykiatrisk vård efter psykiatrireformen. Studien genomfördes i form av en forskningsöversikt med kvalitativ analys och materialet analyserades med inspiration av en innehållsanalys. Resultatet visade både hur vårdpersonal och patienter ser på det vårdande mötet. De psykiskt funktionshindrade kände sig omvärderade från människa till psykiatriskt fall av vårdpersonalen. Detta påverkade även deras synsätt på sig själva. De önskade att vårdpersonalen skulle ha mer kunskap och förståelse för vad det innebär att vara psykiskt funktionshindrad. Patienternas beskrivningar av en god vårdrelation var att vårdaren skulle bekräfta och respektera patienten och att relationen skulle vara nära men ändå hållas på ett professionellt plan. Viss vårdpersonal upplevde att vårda psykiskt funktionshindrade som en påtvingad arbetsuppgift. Vårdpersonal som hade negativa erfarenheter av tillfrisknandet inom denna patientgrupp lät detta påverka deras attityder gentemot de psykiskt funktionshindrade i vårdarbetet. Personalen beskrev att de kände otillräcklighet i att vårda psykiskt funktionshindrade, detta visade sig som rädsla och osäkerhet i yrkesrollen. Gemensamt för all vårdpersonal var en stark vilja att kunna bemöta psykiskt funktionshindrades behov och önskningar och att ge en så god vård som möjligt. De kände att de behövde mer kunskap om denna patientgrupp samt mer stöd från arbetskamrater på avdelningen och kollegor från psykiatrin för att kunna göra detta.

Författare

Emma Mårdhed Maria Lindeberg

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Hälsa (HAL)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..