Sök:

Sökresultat:

68 Uppsatser om Drivmedel - Sida 1 av 5

Bränslen för fordon och maskiner på Strukton Rail - Miljö- och hälsoaspekter

Spårtrafik är ett miljöanpassat trafikslag. Produktion och underhåll av spåranläggningar är dock beroende av fossila Drivmedel. Användning av dessa Drivmedel är Strukton Rails främsta miljö- och arbetsmiljöaspekt. I denna rapport undersöks andra Drivmedel än de som används på företaget i dagsläget för att finna bättre alternativ ur miljö- och arbetsmiljösynpunkt..

Alternativa Drivmedel som Enhetsdrivmedel

Fossila Drivmedel står idag för en överlägsen majoritet av den totala användningen av Drivmedel som dagligen förburkas. Alternativ till de fossila drivmedlen krävs för att säkerställa tillgång i framtiden. Försvarsmakten har fått uppdrag från regeringen att utforska möjligheten att övergå till att driva sina fordon på förnyelsebara bränslen.Militära organisationer strävar efter ett enhetsDrivmedel, alltså ett gemensamt Drivmedel som driver samtliga fordon och enheter. Största anledningen är den förenklade logistik som kan uppnås om endast ett Drivmedel används.Detta arbete har sökt efter ett alternativt Drivmedel som skulle kunna användas som enhetsDrivmedel inom Försvarsmakten. Detta för att lösa problematiken med att både byta till ett förnyelsebart Drivmedel och ett enhetsDrivmedel i samma fas.Slutsatserna som dragit i detta arbete är att FT-bränslen har potential att användas som enhetsDrivmedel ur ett tekniskt perspektiv.

Marknadsundersökning : Alternativa drivmedel och deras efterfrågan

Syftet med uppsatsen är att göra en marknadsundersökning på Drivmedel, som har till ändamål att klarlägga den rådande marknaden liksom hur marknaden kan komma att se ut i framtiden. Med Drivmedelsmarknad avses distributionskedjan och kostnader för Drivmedel ur slutkonsumentens perspektiv, samt slutkonsumenternas efterfrågan på förnybara Drivmedel.För att komma fram till syftet har vi tittat på vilka Drivmedel som finns, vilken tillgänglighet de har och vilka kostnader som användningen av varje Drivmedel medför. För att titta på marknadens efterfrågan på förnybara Drivmedel har vi intervjuat ett transportföretag och ett landsting om hur de ställer sig till miljövänligare Drivmedel och kostnaderna dessa medför. Vi genomförde då en kvalitativ undersökning genom att intervjua Caland Transport AB och Landstinget i Värmland.Marknadsundersökningen på Drivmedel omfattar de fossila bränslen bensin, diesel och naturgas, biobränslen etanol, metanol, biogas och vätgas, samt eldrift. Vi har tagit reda på kort om drivmedlets aktuella/potentiella produktion liksom energiinnehåll (produkt), men har lagt fokus på distributionskedjan (plats) och kostnader (pris) ur slutkonsumentens perspektiv.

Förnybara drivmedel inom den tunga godstransportsektorn på väg : En genomgång av aktörers syn på förutsättningar för en övergång

För att uppnå ett hållbart transportsystem på väg krävs åtgärder att bryta dagens beroende av fossila, ändliga bränslen. En övergång till alternativa, förnybara Drivmedel är angeläget och en uppgift som involverar hela samhället, tar mycket lång tid och kräver hårt arbete.Denna studie har som målsättning att med hjälp av befintliga strategidokument samt sju intervjuer av aktörer, innefattande spektret från bränsleframställning till politisk utformning, undersöka och analysera betydande aktörers syn på möjligheterna till och strategier för en övergång till förnybara Drivmedel inom den tunga godstransportsektorn på väg.Markant i politiska dokument och strategier är att de ansatser som gjorts främst behandlat personbilssidan snarare än vägtransportsektorn som helhet. Oroande är också avsaknaden av strategier för en övergång till förnybara Drivmedel inom de tunga vägtransporterna.En tydlig politik med klar uttalad målsättning för förnybara Drivmedel inom transportsektorn efterfrågas av samtliga intervjuade aktörer. Denna bör följas av en samlad paketlösning inbegripande skatter, lagstiftning och investeringsstöd för att undvika osäkerhet och ogynnsamma konkurrensförhållanden på marknaden samt gynna investeringar.Dagens system med dispenser upplevs som otillfredsställande av flera aktörer som istället vill se miljöklassning av Drivmedel med specifika Drivmedelscertifikat. Viktigt är att ett livscykelperspektiv tillämpas vid denna utformning och en harmonisering av regler gällande Drivmedel inom Europa.

Ha?llbara alternativ inom sjo?farten : En utva?rdering av metanol och va?gkraft som marina drivmedel

Fo?rbra?nning av traditionellt fartygsbra?nsle medfo?r utsla?pp av a?mnen som har negativa effekter pa? miljo?n. Uppkomsten av stra?ngare internationella regler ga?llande utsla?pp fra?n sjo?fartstrafiken kra?ver ett skifte fra?n det konventionella marina bra?nslet tjockolja till alternativ med la?gre utsla?pp. Va?gkraft och metanol a?r tva? mo?jliga alternativ inom sjo?farten som kan uppfylla de internationella regleringarna fo?r utsla?pp, och har i denna studie ja?mfo?rts med tjockolja.

Alternativa drivmedel : Vilket alternativt drivmedel uppfyller bäst Försvarsmaktens behov?

This essay is written within my education for Technical Officer in the Swedish armed forces. The essay describes the alternative fuels that the Swedish armed forces can make use of if the supply of fossil fuels is insecure. The alternative fuels that are described and compared are; Synthetic diesel, Organic diesel, Methanol and Ethanol. The essay describes the process of producing the alternatives, the need for modification and the economics for each alternative. The alternatives are compared and assessed for their ability to secure the supply of fuel to the Swedish Armed Forces.

Politiken i trafiken, framtida hot eller nutida möjlighet : Hur påverkar miljöpolitiska faktorer Stockholms bensinstationer?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur miljöpolitiska åtgärder påverkar Stockholms bensinstationer och deras utveckling i framtiden. De ökade kraven på en förbättrad stadsmiljö skapar öppningar för nya och hittills relativt oprövade metoder. Skärpt lagstiftning angående utbudet av alternativa Drivmedel leder till kostsamma investeringar och en osäker framtid för Stockholms bensinstationer. Samtidigt ökar försäljningen av miljöbilar, vilket ökar pressen på den komplexa Drivmedelsmarknaden. I januari 2006 inleds ett försök med trängselavgifter i Stockholm, som beräknas minska in- och utfartstrafiken i staden.

Drivmedelsförsörjningen inom Försvarsmakten: en kartläggning
med förbättringsförslag

Försvarsmakten sköter praktiskt taget all distribution av Drivmedel till de interna kunderna. Inom Försvarsmakten finns planer om att undersöka om detta Drivmedelsarbete sköts effektivast inom försvaret, eller om externa leverantörer kan göra det bättre. Innan beslut tas skall det undersökas hur det går till i nuläget samt vilka förbättringar som kan göras på det egna arbetet. Resultatet av detta skall sen tas med vid jämförelsen med de externa leverantörernas förslag. Detta projekt beskriver hur Drivmedelsarbetet sköts inom Försvarsmaktens logistik.

Är avståndet för transport av spannmål en kritisk faktor i framställningen av etanol till framtidens bränsle?

Förr eller senare minskar tillgången på råolja och därmed bensin och diesel i världen. Då måste vi människor finna andra Drivmedel för att klara våra transportbehov och andra behov som är beroende av Drivmedel. Förutom detta finns det behov av åtgärder som minskar emissioner av CO2 till atmosfären. Etanol som Drivmedel är relativt nytt, och marknaden är potentiellt mycket stor. Agroetanol AB är en etanolfabrik i Norrköping som använder spannmål som råmaterial.

Energi, enhetlighet, effektivitet - enhetsdrivmedel

Försvarsmaktens nya inriktning mot ett internationellt verksamhetsfält innebär att anpassningarbehövs/krävs för att uppnå interoperabilitet med övriga samverkande aktörer. För attkunna verka med ett högt tempo, flexibilitet och uthållighet inom ramen förmanöverkrigföring eftersträvas en förenklad logistik på stridsfältet.En del av denna utveckling omfattar ett eventuellt införande av enhetligt Drivmedel/bränsle(Single-Fuel Concept). Denna Drivmedelskomponent exemplifierar interoperabilitet enligt destrukturer som gäller inom NATO och EU. Uppsatsens syfte är att ta fram styrande faktorersamt beskriva krav för en eventuell implementering av enhetligt Drivmedel/bränsle inomFörsvarsmakten. Vidare är uppsatsens målsättning att identifiera problemområden med syfteatt ge underlag för materiel? och organisationsutveckling.

Framsta?llning av syntetiska bio-drivmedel fra?n fo?rgasad biomassa : En studie i potentiell va?rmeintegration

Fossila bränslen har sedan de upptäcktes konkurrerat ut biomassa som den huvudsakliga energikällan. Framförallt i trafiksektorn har Drivmedel som härstammar från fossil olja varit dominerande. Främst på grund av deras fördelar mot biomassan såsom tillgänglighet, pris, energidensitet och enkelhet att användas i en förbränningsmotor. Men dessa Drivmedel innehåller kolatomer som inte längre är en del av det naturliga kretsloppet och vid förbränning leder detta till nettotillskott av koldioxid till atmosfären. Utsläpp av koldioxid utgör den största antropogena inverkan på den accelererande växthuseffekt världen upplever vilket kommer att medföra förödande klimatändringar.

Flygets framtid : -Ändrade resvanor?

Flyget har inneburit en enorm förändring för turismen och möjliggjort resor till mer avlägsna platser än tidigare. Idag är priset på en flygresa fortfarande rimligt. Flyget är dock beroende av olja som Drivmedel och som en följd av stigande råoljepriser, minskad tillgång på fossila bränslen samt den pågående klimatdebatten är flygets framtid osäker. Kommer flygresor i framtiden vara så dyra att svenskar ska passa på att resa idag, medans de kan och har råd, och hur kommer flygets utmaningar påverka framtida resvanor? .

Attityder till val av fordonsbränsle

För att minska dagens klimatpåverkan krävs fullgoda energialternativ till de fossila bränslena. Utsläpp från fossila bränslen är idag en av de största orsakerna till de negativa klimatförändringar som sker på jorden. Genom en ökad användning av alternativa fossilfria Drivmedel kan en tydlig minskning av koldioxidutsläpp till atmosfären ske. Biogas är ett sådant fossilfritt Drivmedel som idag klassas som ett av de renaste. Biogasen framställs från olika typer av restprodukter från samhället.

Etanolkommunikation - hur budskap, kanal och målgrupp har fört fram ett hållbart drivmedel

Magnusson, Jimmy: Elevers attityder till dagens matematikundervisning i skolan ? en studie i årskurs sex, Malmö: Lärarutbildningen, 2007. Elevers matematiska kunskaper, enligt en rad undersökningar, har försämrats de senaste åren. Ur ett konstruktivistiskt synsätt undersökte jag hur elevernas attityder och förhållningssätt är gentemot undervisningen. Attityderna gentemot undervisningen kan vara en orsak till försämrade kunskaper i ämnet. Studien är gjord i årskurs sex på tre olika skolor i nordvästra Skåne.

Staten och skifferoljan : Om Svenska skifferoljeaktiebolaget 1941 till 1961 - ett beredskapsföretag i fredstid

SammanfattningUppsatsen undersöker historien om Svenska skifferoljeaktiebolaget (SSAB): de centrala aktörerna och de argument som de framförde för företagets uppstart, fortlevnad och sedermera nedläggning. Svenska skifferoljeaktiebolaget startades som ett beredskapsföretag under andra världskriget och fick vid krigsslutet status som ett "normalt långtidsföretag". Företaget hade en livslängd på 25 år, från 1941 till 1966. SSABs huvudsakliga ändamål vid starten var att utvinna olja ur alunskiffer i Kvarntorp, Närke, för att sedan sälja detta till marinen. SSAB var alltid helt ägt av staten och var beroende av stora mängder statligt kapital för att kunna finansiera verksamheten.

1 Nästa sida ->