Österplan ? en ny kvarterspark i Uppsala
samhällsnyttig utveckling genom omdisponering av allmän plats
Centralt belägen offentlig mark är i regel ytor som används effektivt. Kommunerna behöver göra avvägningar mellan praktiska lösningar och rekreativa miljöer för att skapa
en fungerande stadskärna. Parkering och parkmark är exempel på samhällsnyttiga faktorer som behöver erbjudas i stadsrummet. Österplan i Uppsala är en kommunalt ägd
yta som består av lika delar parkering och parkmark. Uppsalas mest centrala delar saknar kvarterspark i närområdet, vilket Österplan skulle kunna erbjuda. Det skulle innebära en större parkmark av högre kvalitet. Syftet med detta arbete är att undersöka om och hur
Österplan kan planeras för att erbjuda en kvarterspark samtidigt som parkeringsbehovet bibehålls. Genom denna studie beaktas de sociala och funktionella perspektiven inom
offentlig mark. Ekologiska och ekonomiska aspekter är även viktiga att ta i beaktning, dock behandlas dessa faktorer inte i detta arbete. Utnyttjandet av parkeringsplatserna och
Uppsala Kommuns riktlinjer för kvarterspark analyseras tillsammans med Jan Gehls teorier om mänsklig skala och uppfattning i det offentliga rummet. Detta för att
säkerställa en planläggning som täcker de funktionella behoven som kan ske i relation till just Österplan som specifikt område. Parkeringen vid Österplan har halvfull beläggning vilket möjliggör en omdisponering av området. De gröna ytorna kan omvandlas till kvarterspark med fler funktioner samtidigt som dagens parkeringsbehov fortfarande
erbjuds. Det finns anledning för kommunerna att utvärdera städers centralt belägna offentliga mark för att eventuellt kunna erbjuda platser med högre samhällsnytta.