Sök:

Är religionsämnet nutidsanpassat?

hur religionskunskap förändras genom samhällsutvecklingen


Den första frågeställningen i den här uppsatsen är ?Hör dagens innehåll i religionskunskapen hemma i dagens mångkulturella och sekulära/postsekulära tillstånd??.  Slutsatsen är att religionskunskap i skolan är ett relevant ämne där eleverna kan utveckla delar av det som står föreskrivet i läroplanen för gymnasiet. Även om ett land som Sverige varit i en lång sekulariseringsprocess betyder det inte att religion ämnets relevans i skolan har avtagit. Religionskunskap i dagens postsekulära tillstånd är mer än någonsin ett viktigt ämne för nästa generation. På grund av att den möjlighet till fördjupning i elevernas egna identitetssökande och förståelse för hur andra människor i Sverige och världen lever. Det finns dock inslag i innehållet i religionskunskapens styrdokument som jag anser kan förbättras. Dessa är svaret på den andra frågeställningen om hur religionsämnet bör anpassas till samhället.Den andra frågeställningen är ?Hur bör religionsämnet anpassas till samhället i övrigt??. För att besvara den frågan grundar jag mycket av min analys på beskrivningen av utvecklingen från det sekulära till det postsekulära tillståndet. Begrepp som globalisering och identitet diskuteras i relation till samhällsutvecklingen och hur de kan förändra religionskunskapen. Totalt ges fem synpunkter på hur religionsämnet bör anpassas till samhällsutvecklingen de är; globalisering, identitet, frihet - ångest, definition av religion och anpassad kurslitteratur. Jag är medveten om att Skolverket uppmärksammar flera av dessa begrepp i styrdokumenten, men jag anser att det skulle bli en förbättring om de yttrycks bättre eller utvecklades. Dessa nämnda synpunkter kan vara en bidragande faktor till att religionskunskap i gymnasieskolan är ett relevant ämne där eleverna får en undervisning som är i takt med samhällsståndet.   

Författare

Ingrid Lundfelt

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..