Sök:

Är det värt det?

En studie om företags uppfattningar om värdet i att anlita ettbemanningsföretag

Under inledningen av 1990-talet började bemanningsbranschen att växa kraftigt. Anledningentill detta är att marknaden för personaluthyrning öppnades upp och det blev tillåtet för privataföretag att bedriva personaluthyrning med vinstdrivande intresse. Förutom personaluthyrninggenomför också bemanningsföretagen rekryteringar åt andra företag. Det har skett enövergång från ett produktsamhälle till ett tjänsteinriktat samhälle där tjänstemarknadsföringenhar fått en allt större roll. Eftersom det under de senaste åren blivit allt hårdare konkurrens ibemanningsbranschen är det viktigt att veta varför kunderna väljer att anlita ettbemanningsföretag.Syftet med studien är att undersöka vilket värde som uppstår och uppfattas av kunden(företagen) när de anlitar en bemanningsfirma samt om detta värde kan variera mellanföretagen. Genom att kontakta några företag i Sverige som har anlitat ett bemanningsföretagför en rekryteringsprocess kan vi tolka och förstå företagets upplevda värde av att använda sigav en bemanningsfirma istället för att själva genomföra processen. Genom att redogöra förföretagens definition av begreppet värde kan vi få en ökad inblick och förståelse kringföretagens upplevda värde.Följande problemformulering ligger till grund för denna studies genomförande:Vilket värde uppfattar företagen av att använda en rekryteringsfirma vid enrekryteringsprocess?Vi har utgått ifrån ett deduktivt angreppssätt och konstruerat vår intervjuguide utifrån denteoretiska referensramen som behandlar olika värdeteorier. Vi inleder med att definierabegreppet tjänst innan vi går vidare in på olika synsätt och teorier om konsumentbeteende,Goods-dominant logic och Service-dominant logic. Vidare diskuterar vi begreppet värdeinnan vi redogör för värdeskapande och värdeanvändande.Resultatet av studien visade att det finns många olika definitioner av vad värde är eftersomsvaren mellan intervjupersonerna skiljde sig kraftigt åt. Varje definition som vi fick var unikvilket tyder på att varje tjänst är unik vilket i sin tur innebär att värdet ligger i betraktarensögon. Alla företag som vi intervjuade uppfattar ett värde med att använda ettbemanningsföretag eftersom det innebär att de får en snabb och effektiv process samtidigtsom de får vara delaktiga i rekryteringen. Anledningen till att de känner sig delaktiga berordelvis på den goda dialog som de haft med bemanningsföretaget under helarekryteringsprocessen.Majoriteten av respondenterna säger att företagen upplever ett användarvärde under helaförbrukningstiden, det vill säga under hela tiden som den köpta tjänsten konsumeradesSlutsatsen av studien visar också att ett samskapande värde uppstått i och med att kundernakände sig delaktiga och de hade en god dialog med bemanningsföretagen. Kunderna upplevdeäven ett värde i att fördelarna med att köpa tjänsten var större än de uppoffringar somföretaget tvingades göra. Merparten av de tillfrågade uppfattade även ett värde i attfördelningen mellan fördelar och priset är rimliga.

Författare

Madelen Karlsson Josefine Wollert

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..