Sök:

Är NO ute?

En undersökning bland elever i grundskolans år sju om Utomhuspedagogik kan vara en bro mellan NO ämnet och elevens NO-intresse?


Vilken roll har utomhuspedagogik i grundskolan, närmare bestämt i år sju? Kan utomhuspedagogik som metod, eller process/arbetssätt, vara ett sätt att få eleverna mer intresserade av NO i skolan, ett intresse som dalar ju högre upp i år en i grundskolan eleverna kommer, vilket även gäller för kunskaperna enligt nationella och internationella undersökningar. Jag undersöker särskilt vilken roll problemlösande aktiviteter, valmöjligheter hos eleverna och miljöns utformning har för elevernas intresse av NO. Undersökningen bygger på litteratur, observationer och intervjuer, där hermeneutik - tolkning - fenomenografi - jämförelse av olika perspektiv och uppfattningar hos de personer som ingår i undersökningen - och empiri - erfarenheter ute på fältet vid observationerna och intervjuerna - är viktiga delar i undersökningen. Undersökningen visar att eleverna tycks ha ett behov av uteundervisning eftersom de ser fördelar med det, till exempel att de får frisk luft, får röra sig mer än i klassrummet men framför allt att det innebär en vardagsanknytning, en konkretisering av lärostoffet. När eleverna har uteundervisning vill eleverna ha uppgifter, de vill undersöka och upptäcka, inte främst att läraren står och pratar. Undersökningen visar också att eleverna vill vara delaktiga i undervisningen och i de beslut som gäller dem. Det är tre frågor som får eleverna intresserade: när eleverna får uppleva något nytt och lite oväntat, när frågor väcks som de vill ha svar på och när de sätts i rörelse med praktiskt arbete. Ett stort hinder för uteundervisning tycker eleverna är dåligt väder. Undersökningen visar också att eleverna har ett socialt behov. Den kritik som finns mot uteundervisning kommer främst från aktiva pedagoger, och jag gör ett försök att bemöta kritiken.

Författare

David Dahlén

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..