Ökad studiemotivation med hjälp av pedagogiska dataspel och
rörelse i grundskolan
Syftet med vår undersökning var att undersöka om elevernas studiemotivation förbättrades med hjälp av pedagogiska dataspel och rörelse i grundskolan gällande rättstavning i ämnet svenska. I vår undersökning använde vi oss av det pedagogiska dataspelet ?Trädet?, rörelseövningarna innefattade s k Sherborneövningar som genomfördes i klassrummet. Totalt omfattade vårt arbete 56st elever i grundskolans år 4 fördelade på två skolor. Undersökningen genomfördes genom en sk triangulering bestående av observationer där vi observerade 3 elever i varje klass, ett diktamenstest och en enkätundersökning. Varje elev fick spela 30 min dataspel i veckan under 4 veckors tid, under dessa veckor genomfördes också rörelsepass i de berörda klasserna fördelade på 3x 10 minuter i veckan (tot. 30 min). Resultatet visar dels en förbättring i många elevers studieresultat samt att deras motivation och koncentration förbättrats.