Sök:

Ökad integration på landsbygden, en satsning - två vinnare?


Studien har syftat till att utifrån ett intersektionellt perspektiv analysera läromedlet Hem- ochkonsumentkunskap åk 7-9 av Sjöholm, Hjalmarsson, Arvidsson, Hedelin & Olofsson (2011).Analysens målsättning har varit att lyfta vilka värden och normer som konstrueras ochförmedlas genom läromedlet. Vidare har dessa normer och värden diskuterats mot dem somtillskrivs i läroplanen. Metoden har varit en kvalitativ textanalys med en kritiskdiskursanalytisk ansats. De diskurser som förekommit har beskrivits i de sex mytbildningarnaMyten om det västerländska idealet, Myten om det sekulariserade och protestantiska Sverige,Myten om det jämställda Sverige, Myten om ett kulturellt homogent Sverige, Myten ommedelklass-Sverige och Myten om Väst. Myterna symboliserar de förställningar som harframkommit genom dikotomierna Vi och dom, Majoritet och minoritet, Individ och kollektiv,Ordning och kaos, Utveckling och misär. Dikotomierna har använts som analysverktyg för attbelysa det maktförhållande där det ena görs överordnad det andra. Maktförhållandet harmöjliggjort ett synliggörande av de diskurser i läromedlet där rasism, nationalism ochklasskillnader existerar och bibehåller sin hegemoniska ställning. Denna hegemoniskaställning är dominant och görs därför till allmängiltig norm för vad som anses vara deteftersträvansvärda beteendet och idealet. Läromedlet konstruerar således bilden av ett Sverigeoch Väst som norm och rättesnöre för resterande delen av mänskligheten. Individualismenförstärks genom att ansvaret för livsstil, jämställdhet, ekonomi och globalisering läggs påindividen. De normer och värden som framkommer samstämmer inte med de värden ommänniskolivets okränkbarhet, jämställdhet och solidaritet som tillskrivs i läroplanen försvenska skolan. Studien tillför ett normkritiskt förhållningssätt som är en avgörande kunskapför lärare inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Uppsatsen kan även berika hela densvenska skolan eftersom den ämnar att bidra med ökad förståelse för hur en skola kan skapassom är till för alla.

Författare

Hanna Estmalm Tua Lennartsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..