Sök:

Employee Referral Vad driver ansta?llda att rekommendera potentiella medarbetare till en tja?nst?

- Fo?r fo?retag med rekryteringsbehov.


Problem: Fo?r att skapa ett starkt employer brand ska arbetsgivaren inneha positiva associationer hos potentiella medarbetare, vilket bidrar till att mindre resurser kra?vs fo?r att finna den efterfra?gade kompetensen. Da? en rekommendation handlar om att yttra sig fo?rma?nligt blir betydelsen av medarbetares rekommendationer viktig fo?r fo?retagets employer brand. Resultaten av att anva?nda sig av medarbetares rekommendationer i rekryteringsprocessen a?r ka?nt inom forskningen. Da?remot har underliggande faktorer och motiv som ligger till grund fo?r att medarbetare rekommenderar personer i deras sociala na?tverk inte adresserats i samma utstra?ckning.Syfte: Syftet med studien a?r att underso?ka vilka underliggande faktorer och motiv som finns hos ansta?llda vid rekommendationer av personer i deras sociala na?tverk. Studien ska analysera hur fo?retag med rekryteringsbehov kan utveckla deras employer brand som i sin tur gynnar rekryteringsprocessen. Studien kan fungera som va?gledning i utvecklingen av fo?retags employee referral program, da? en allma?n fo?rsta?else kring rekommendationer saknas. Utifra?n resultatet kommer fo?rslag att ges om vad som bo?r tas ha?nsyn till vid en utveckling av ett employee referral program.Metod: Den insamlade data a?r av kvantitativ karakta?r och samlades in genom en enka?t som skickades ut till ansta?llda pa? ABB.Resultat: Studien visar att respondenterna i underso?kningen motiverades av en prosocial motivation da? de rekommenderar na?gon till att so?ka ansta?llning hos arbetsgivaren fra?mst fo?r att hja?lpa en bekant fo?ljt av att hja?lpa organisationen. Respondenterna motiverades minst av yttre motivation i form av belo?ningar samt att rekommendationen ska bista? med ett sta?rkande av deras position. Hinder och osa?kerhet upplevdes till viss del hos respondenterna vid en rekommendation, men i de flesta fall var detta inte en orsak till att inte rekommendera. Det fra?msta hindret som upplevdes var att respondenterna inte har kunskap om hur de rekommenderar via digitala hja?lpmedel och den fra?msta osa?kerheten grundades i att personen som rekommenderas inte ska passa ihop med ABB. De flesta respondenter svarade da?remot att inget hinder eller osa?kerhet fanns vid en rekommendation. 

Författare

Caroline Andersson Fanny Schmidinger

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..