Sök:

Vuxenmobbning ? En diskursanalys om mobbning på arbetsplatsen.


Bakgrund: Vuxenmobbning är sedan 1980-talet ett uppmärksammat socialt problem som kan leda till allvarliga konsekvenser för den som blir utsatt. Ny forskning visar att chefens sätt att hantera sitt ledarskap påverkar risken för att mobbning utvecklas på en arbetsplats. Efter att vuxenmobbning blev uppmärksammat har det även vuxit fram allt fler debatter i massmedia kring ämnet. Då allt fler människor är uppkopplade till internet gör detta att många kan ta del av debatterna. Det är därför av stort intresse att se hur tidskrifter framställer begreppet ?vuxenmobbning? idag samt vilken bild detta medför för utomstående.Syfte: Syftet med uppsatsen är därför att utifrån sex tidningsartiklar tagna från fyra olika tidskrifter förstå och förklara hur diskursen kring vuxenmobbning på arbetsplatser ser ut i massmedia. Hur skriver tidningarna om mobbning på arbetsplatser, hur beskrivs de mobbade/mobbarna och vad är mobbningens påföljder.Metod: Genom en diskursanalytisk metod inspirerad av Faircloughs tredimensionella modell analyseras materialet. I Faircloughs tredimensionella modell är det centrala att se diskursen som en social praktik. Den reproducerar samt gör om kunskap, inom detta spann räknas identiteter, sociala relationer samt maktrelationer.Resultat: Media författar sina artiklar på ett emotionellt sätt med slagkraftiga ord i ett försök att väcka läsarna när det gäller problematiken med mobbning på arbetsplatser. Fallbeskrivningar, orsakssamband och preventiva åtgärder radas upp med tanken om att detta ska påminna människor om att de också är delaktiga. Det händer inte bara runt omkring dem utan kan de kan även själva bli utsatta för mobbning. Artiklarna använder ord som ?kränkande? och ?hjärtlöst?. De mobbade beskrivs som ?utstötta? och ?utblottade? samtidigt som mobbarna endast beskrivs utifrån sina handlingar.Mobbningens påföljder är någonting som poängteras i artiklarna, där används begrepp som ?liv totalt raserat?, ?förfärligt? och ?posttraumatisk stressyndrom? för att beskriva allvaret med mobbning på arbetsplatser.

Författare

Victoria Edelstam Rebecca Engman

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..