Sök:

Vuxenblivande och upplevd stress hos tredje årets gymnasieelever


Den industrialiserade världen har de senaste årtiondena genomgått förändringar vilket har bidragit till att en ny tidsperiod uppkommit. Tidsperioden benämns enligt forskaren Arnett (2007) som Emerging Adulthood och har den svenska översättningen vuxenblivande. Perioden sträcker sig mellan åren 18-25. Stress är en känsla av press som för stunden inte är hanterbar och stressnivån har under de senaste åren ökat markant hos gymnasieelever. Syftet med denna studie var att undersöka om vuxenblivande samt stress skiljer hos elever som läser ett yrkesförberedande respektive ett högskoleförberedande program. Studien syftar också till att undersöka om stress är signifikant relaterat till vuxenblivande. I studien deltog 173 gymnasieelever som gick tredje året på gymnasieskolor i Örebro och Västerås. Deltagarna svarade på en enkät om vuxenblivande och upplevd stress. Resultatet i studien visade att de yrkesförberedande eleverna upplevde en högre grad av fokus på andra och att de högskoleförberedande eleverna upplevde en högre nivå av instabilitet och stress.

Författare

Kirstin Fröberg Hanna Johansson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..