Sök:

Vilka lärandemöjligheter finns i ett call-centerföretag?Om utvecklingsinriktat lärande, delaktighet, kommunikation och variation

Den här C-uppsatsen syftar till att öka förståelsen för vilka lärandemöjligheter som finns i ett call-centerföretag. Fokus ligger på utvecklingsinriktat lärande och tre faktorer som ingår i utvecklingsinriktat lärande. Dessa tre faktorer är delaktighet, variation samt kommunikation och variationen påverkar delaktigheten genom att man blir insatt i andra arbetsuppgifter och områden i företaget. Studien genomfördes med hjälp av halvstrukturerade intervjuer, observationer och en handledare med anknytning till ämnet pedagogik. Resultatet visar att möjligheterna till lärande i det undersökta företaget utgörs av god kommunikation mellan kolleger och det goda arbetsklimatet. De hinder för lärande som finns i företaget utgörs av låg variation och låg delaktighet. Studien visar också att den personal som arbetat länge i företaget generellt sett har ett stort intresse av företaget och bland dem finns en stark ambition att öka delaktigheten och variationen bland annat med hjälp av varierade arbetsuppgifter, intervjuarråd och fler möten för intervjuare.

Författare

Martina Andersson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..