Sök:

Verksamhetsinriktad handledning

En intervjustudie om lärares upplevelser


I denna studie kan läsas om två arbetslag som deltagit i verksamhetsinriktad handledning. Syftet med studien har varit att undersöka hur några lärare beskriver sina erfarenheter av att delta i verksamhetsinriktad handledning. Denna studie vill synliggöra om verksamhetsinriktad handledning är gynnsamt för ett ökat yrkeskunnande.Tidigare forskning och litteratur som presenteras i studien rör sig inom flera områden men främst handledning. Litteraturgenomgången innehåller en presentation av begreppen yrkeskunnande, pedagogisk handledning och reflektion.Denna studie är av kvalitativ art då metoden som använts är semistrukturerade intervjuer. För att förstå respondenternas berättelser analyserades delar av dessa med hjälp av reflektionsnivåer. Resultatet av den kvalitativa studien analyserades och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats, vilket innebär att samband och mönster tolkas. Resultatet visar att lärarna som deltagit i handledningen befunnit sig på de olika reflektionsnivåerna samt att de har utvecklat sitt yrkeskunnande och sitt sätt att reflektera. De har också berättat att handledningen betytt mycket för verksamheten och för dem själva.Studiens slutsats är att verksamhetsinriktad handledning bidrar till ett ökat yrkeskunnande där respondenterna berättar att de känner sig säkrare och tryggare. De har utökat sitt yrkesspråk och talar med varandra på ett nytt sätt, förstå vad andra lärare och forskare menar. Respondenter berättar att de har förändrat sitt sätt att tänka nu och att de har fått till sig vad forskare säger om projektets innehåll. De kan översätta sina nya kunskaper till andra arbetsområden och de når fler elever idag. Handledningsprojektet har lett till en utveckling hos dem själva, deras sätt att reflektera och i verksamheten.

Författare

Rebecka Petersson Sand

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..