Sök:

Vem sa att det ska vara fint?

En studie om tre bildlärares syn på process och produkt i bildundervisningen


Denna studie behandlar begreppen process och produkt. Syftet är att genom ett hermeneutiskt perspektiv undersöka några bildlärares syn på begreppen process och produkt i bildundervisningen på högstadiet. Tidigare har fokus legat på elevers färdiga produkt men idag är bedömningen i bildämnet mer fokuserad på elevers process (Skolverket, 2012:3). Undersökningen genomfördes genom  kavlitativa intervjuer. Intervjufrågorna är förankrade i Lindströms (2002:4-5) process- och produktkriterier. Resultatet visar att lärarna har mer fokus på process än tidigare. Centralt är att lärarna anser att eleverna ska utveckla sin förmåga att reflektera och skapa idéer. Dock präglas lärarna fortfarande av hur viktigt det är att slutföra produkten vilket också är en central del i undersökningen.

Författare

Mikaela Renebrant

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..