Sök:

"Vem bryr sig"

- påverkas empati av personlighet, träning eller situation?


Studiens syfte var att underso?ka om fo?rutsa?ttningar fo?r empati i form av personlig disposition och aktuell situation samverkar med empatiska processer fo?r att ge ett emotionellt utfall.Blivande behandlare (n=90) och specialpedagoger / specialla?rare (n=50) fick se filmer och besvara fra?geformula?r baserade pa? IRI och MACL. Stiganalys gjordes med hja?lp av SEM i SPSS/AMOS. Resultaten visade att empatisk disposition och empatiska processer tillsammans predicerar medka?nsla. Affektiva och kognitiva empatiprocesser visade sig samverka. I en vardaglig behandlings- situation tycks situationsfaktorer ge det sto?rsta bidraget till utfallet.Slutsatserna som dras a?r att det inte enbart handlar om att en enskild person a?r mer eller mindre empatisk utan om vad som ha?nder under pa?verkan av den aktuella kontexten. Det a?r ocksa? viktigt att anva?nda pedagogiska metoder som inte enbart anva?nder kognitiva processer utan a?ven integrerar icke-verbala och emotionella komponenter om man vill pa?verka empatiska processer.Mer forskning beho?vs om hur grupp- och situationsfaktorer pa?verkar empati.

Författare

Marie Joelsdotter Hallbäck

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..