Sök:

Varumärkeskapitalsbyggande inom livsmedelsbranschen - En studie ur ett företagsperspektiv


I takt med att kvaliteten på EMV stiger, samt att allt fler lågprisaktörer etablerar sig på den svenska livsmedelsmarknaden, hårdnar konkurrensen. För att stå sig i denna hårdnande konkurrens krävs det att man skapar ett starkt varumärkeskapital. Någon modell för hur man skapar varumärkeskapital inom livsmedelsbranschen finns dock inte idag och framför allt inte relaterat till den svenska marknaden. Uppsatsens syfte har därför varit att genom en kombinerat explorativ och beskrivande undersökning utveckla befintliga modeller med en mer detaljerad begreppsbild över hur svenska företag inom livsmedelsbranschen skapar varumärkeskapital. Det har visat sig att man framför allt satsar på att förmedla produkternas funktionella egenskaper snarare än att skapa en image. Bland de funktionella egenskaperna var smak det absolut viktigaste attributet. Vid sidan av detta försökte man i den mån det var möjligt att skapa en trygghetskänsla hos konsumenterna, bland annat med hjälp av välkända varumärkesnamn och en jämn kvalitet.

Författare

Daniel Skoglösa Magnus Johansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..