Sök:

Varierande matematik

ett sätt att fånga elevers intresse


Syftet med arbetet var att beskriva elevers intresse för matematik vid användning av laborativa övningar i matematikundervisningen. Varför vi har valt att undersöka detta beror på att undervisningen i matematik oftast är läromedelsstyrd utan variation i arbetssätt och arbetsformer. Vi tror att eleverna saknar stimulans vilket leder till ett bristande intresse för ämnet matematik. Undersökning gjordes i två olika klasser i Luleå kommun och i Kalix kommun, år fem ?sex och år fyra. Undersökningen ägde rum under vår sista verksamhetsförlagda utbildning. En kvalitativ och kvantitativ undersökning genomfördes i form av observation och enkät. Sammanlagt har 33 elever deltagit i observationen och 31 elever i enkätundersökningen. Eleverna observerades då de arbetade med laborativa övningar i matematik. Enligt Lpo94 ska undervisningen vara utforskande och varierande, detta för att väcka elevers lust och nyfikenhet inför ämnet matematik. Resultatet av undersökningen visar att eleverna är aktiva och visar engagemang vid arbete med laborativa övningar. Eleverna som deltog i undersökningen känner mer lust inför matematiken då de arbetar laborativt.

Författare

Karolina Bergenstråle Sofie Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..