Sök:

Varierade och kreativa skrivövningar

nyckeln till elevers
motivation för eget skrivande


Syftet med undersökningen var att beskriva hur väl vi lyckats motivera eleverna till eget skrivande genom varierade och kreativa skrivövningar. Denna undersökning har bedrivits vid två olika skolor med elever i årskurserna 3?4 och vi kallar dessa för A och B. Klass A bestod av 20 elever och klass B av 24 elever. Vi har använt oss av både kvantitativa och kvalitativa metoder, i form av enkäter och intervjuer. Vi genomförde även en lektionsserie i klassen med en förhoppning om att motivera eleverna till eget skrivande genom att använda oss av varierade och kreativa skrivövningar. Av undersökningen kan vi utläsa att majoriteten av eleverna i vår undersökning har tyckt det varit roligt att arbeta med olika skrivövningar och de anser sig även ha utvecklats i sitt skrivande. De flesta av eleverna vill gärna fortsätta arbeta med liknande skrivövningar, vilket kan ses som ett tecken för motivation. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att genom användandet av varierade och kreativa skrivövningar kan läraren motivera eleverna till eget skrivande.

Författare

Ann-Charlott Niemelä Jeanette Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..