Sök:

Varför påverkas ungdomar av reklamen trots att de inte vill bli det?

en litteraturstudie


Syftet är att undersöka motsättningen varför ungdomar mellan ca 15-25 år påverkas av reklam, trots att de inte vill. Begreppet reklam definieras och ungdomarnas åsikter till reklam beskrivs genom undersökningar från Kairos Futures och MTV, Ungdomsbarometern och Statens ungdomsråd. Sociologerna Anthony Giddens och Emilé Durkheim och begreppen reflexivitet, självidentitet,livsstil, sociala fakta och socialt tvång beskrivs också. Bland annat ungdomarnas åsikter om reklamfilmer beskrivs sedan. En undersökning från bland annat amerikanska Internetsidan Yahoo jämför svenska och amerikanska ungdomars åsikter om reklam. Dessutom beskrivs reklammakarnas marknadsföringsstrategier. Här definieras begrepp som till exempel livsstilsreklam och konsumentbeteende. Uppsatsen innehåller även konsumentköpsteorin AIDA-modellen - en beskrivning av de stadier som konsumenten går igenom vid ett köp: uppmärksamhet, intresse, köplust och handlingen som är själva köpet. Uppsatsen beskriver även hur bland annat hur de fem sinnesorganen bidrar till individernas reklampåverkan. Vidare tar uppsatsen upp de lagar och regleringar som bland annat ICC har om reklam till bland annat ungdomar. Här finns även bland annat en reklammakares åsikter om förbud eller begränsning av reklamutbudet. Uppsatsen har även en diskussion av hur Giddens och Durkheims begrepp spelar in angående, och om slutsatserna man dragit i tidigare undersökningar stämmer överens med, reklampåverkan hos ungdomar idag. Vår slutsats blev att reklammakarna är bra på att hitta på nya sätt att marknadsföra sina produkter, dvs de är alltid steget före konsumentgruppen ungdomar och de vet vilka faktorer som påverkar ungdomarna att konsumera. Samtidigt tror vi inte att ungdomarna är så lättlurade som man tror för de har stor kunskap om marknadsföring och om en reklam inte är äkta och trovärdig kommer de inte att bli påverkade av reklamen.

Författare

Lena Olausson Anna Rosengren

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..