Varför jag? Varför nu? En litteraturstudie kring utbildning i kommunikation vid palliativ vård för blivande och legitimerade sjuksköterskor
Bakgrund: Palliativ vård innebär den lindrande och stödjande vård som ges till patienter när kurativ vård inte längre är effektiv. Kommunikation mellan sjuksköterska och patient är en av den palliativa vårdens fyra hörnstenar och utgör en betydande del av omvårdnaden kring dessa patienter. Kommunikationen kan involvera svåra besked, emotionella och existentiella frågor samt tragiska sanningar.
Syfte: Att undersöka hur blivande och legitimerade sjuksköterskor kan utbildas för kommunikation med patienter som vårdas palliativt.
Metod: Litteraturstudie med viss systematik. Artikelsökning utfördes i två databaser. Artiklar som resultatet baseras på har granskats, bedömts och summerats i en matris.
Resultat: Utbildningsmetoder för blivande och legitimerade sjuksköterskor i kommunikation med patienter som vårdas palliativt presenteras som fem huvudteman; narrativ undervisning, aktiverande undervisning, patientnära undervisning, elektronisk undervisning och återkopplande undervisning. Med huvudtemana följer 12 underliggande underteman.
Konklusion: Denna litteraturstudie konstaterar behov av ytterligare kunskap i kommunikation med patienter som vårdas palliativt, både bland blivande och legitimerade sjuksköterskor. Denna kunskapslucka kan fyllas genom olika utbildningsmetoder.