Varför blir det ibland så fel i mötet med personer med demens? - En litteraturstudie
Bakgrund: När en person drabbas av svår demens innebär det problem med
varseblivning, aktivitet, minne, tänkande och kommunikation. Det är vanligt att
betrakta en person med demens som en icke-person och detta bidrar till att de
upplever vårdlidande. Agitation är en övergripande term som ofta används som
benämning för beteenden som oro, aggressivitet, vandringsbeteende, rop och
skrik. Agiterat beteende kan uppstå på grund av vårdpersonalens beteende. Detta
kan vara till exempel prealistiska förväntningar och krav, maktkamper, inte
avpassande och motsägande handlingar, aggressiva och förödmjukande reaktioner,
okunskap om vårdtagarens behov och utmattning hos vårdpersonal. Syftet med
studien var att beskriva hur/varför agiterat beteende uppträder i mötet mellan
vårdpersonal och personer med demens. Metod: Studien har genomförts som en
litteraturstudie där Burnards analysmetod har använts. Resultatet presenteras i
teman; Oberoende agerande och Beroende agerande och delas in i subteman; Agera
utan inlevelse, Agera utan etiskt övervägande, Agera utan kompetens och Andra
faktorer som kan påverka agerandet. Vårdpersonalen spelar en stor roll i möten
med personer med demens. Agiterat beteende uppkommer till största delen i mötet
med vårdtagaren.