Sök:

Varför är livsstilsmagasin för kvinnor så likriktade och hur uppfattar målgruppen likheterna?


Denna uppsats handlar om livsstilsmagasin för kvinnor. Anledningen till att vi skrev arbetet är att vi länge sett en likriktning i tidningshyllan gällande formen inom genren. Det är således inte innehållet som vi har tittat närmre på. Vi ville förstå varför genren är så likriktad vilket ledde oss till vår frågeställning: Varför är livsstilsmagasin för kvinnor så likriktade och hur uppfattar målgruppen likheterna? Underfrågan blev: Är målgruppen nöjd med utseendet eller vill de se något nytt? Vi använde oss av kvalitativa metoder för att besvara frågeställningen. I studien kunde vi påvisa likriktningen mellan tidskrifterna. Anledningen till likriktningen berodde på läsarnas vana, och så länge en tidskrift blir köpt så kommer inga förändringar att ske. Förändras formen så kan läsarna tror att det är ett annat innehåll och tillhör en annan genre. Förändring var något de intervjuade ville se, men konkreta förslag hade de svårt att ge. De flesta var dock nöjda med dagens utseende då de faktiskt köper tidskrifterna.

Författare

Emma Nilsson Cecilia Söderström

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..