Sök:

Värdeskapande inom bemanningsbranschen

en studie av fem bemanningsföretag


Det har blivit allt svårare för de mindre bemanningsföretagen att överleva på lång sikt på den allt mer konkurrensutsatta marknaden. De mindre företagen har ingen möjlighet att konkurrera med priset mot de större företagen och måste därför finna andra sätt att skapa värde på. Studiens huvudsyfte är därför att studera de interna förutsättningarna för värdeskapande processer i ett mindre bemanningsföretag. Undersökningen kommer att ske genom en fallstudie på tre större och två mindre bemanningsföretag i Sverige. Studien genomförs med internmarknadsföring i fokus, utifrån ett företagsledningsperspektiv och ett medarbetarperspektiv. Det senare perspektivet har författarna skapat genom att bygga upp en teoretisk modell.Resultatet av undersökningen visar att de mindre företagen skapar värde genom sina medarbetare, då medarbetarnas spetskompetens utgör en konkurrensfördel, gentemot de större företagen i branschen. Att satsa på en personalpolicy som bygger på att utnyttja denna spetskompetens och därmed involvera och motivera medarbetarna är en förutsättning för att de mindre företagen ska kunna bygga upp värdeskapande processer.Slutsatsen av undersökningen är att ett mindre bemanningsföretag måste uppnå överens-stämmelse mellan personalidé och affärsidé för att få hela organisationen att arbeta åt samma håll och därigenom nå långsiktig lönsamhet och överlevnad.

Författare

Cecilia Göransson Anna Skarle

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..