Värderingar
intern kontroll för morgondagens företag?
Bolagsstyrning och intern kontroll har diskuterats mycket de senaste åren.
Företagens kontrollsystem har synats och gjorts publika på olika sätt i
försök att minska risken för fel och oegentligheter. Den ökade fokuseringen
på företagets kontrollprocesser är enligt många ett steg i rätt riktning för
ökad tillförlitlighet och effektivitet i kontrollerna men på senare tid har
man även börjat prata om värderingarnas roll i detta pussel.
En förutsättning för att den interna kontrollen ska fungera är att ledningen
tar ansvar för att en kultur som stödjer kontrollerna växer fram. Samtidigt
finns idag behov av mer decentraliserade organisationer där anställda ges
förtroende att agera. Företagen måste hitta nya former att styra företag som
tar tillvara på människors förmåga och på samma gång tydliggör spelreglerna.
Värderingsstyrning är ett sätt att uppnå detta då gemensamma värderingar
används för att styra beteende.
Syftet med vår uppsats är att undersöka företags kontrollmiljö, som
innefattar både kultur och ledningsfilosofi, genom att titta närmare på
företagets värderingar och hur man arbetar med dessa. För att besvara syftet
intervjuades representanter från fyra större företag. Alla företag i vår
studie arbetar aktivt med uttalade värderingar för att styra och samordna
verksamheten. Främsta orsaken bakom värderingsarbetet uppges vara att skapa
en gemensam kultur. Företagen har kommit olika långt i implementeringen av
värderingar vilket vi anser hänger samman med hur länge man arbetat med
dessa samt hur stor vikt man lägger vid dem. Värderingarna är förankrade på
ledningsnivå, men att få ut värderingarna i resten av organisationen upplevs
som svårt. Här är ledarna och kommunikation avgörande för att hålla
värderingarna vid liv.