Sök:

Värdepremien och CAPM modellen på den svenska marknaden


Det eftersträvade syftet med denna studie var att undersöka om det fanns någon koppling mellan värdepremien och företagsstorlek på den svenska marknaden, dvs. om små svenska företag har högre värdepremie än stora eller tvärtom. För att ta reda på det delade jag den generella värdepremien för samtliga aktier i två värdepremier enligt storleken. Vidare utförde jag en jämförelse mellan värdepremien för små företag (VMGS) och värdepremien för stora företag (VMGB). Därefter var avsikten att verifiera huruvida CAPM modellen gav en bra förklaring av de olika värdepremierna. Betavärden och CAPM regressioner användes för att besvara frågan. Datamaterialet består av alla aktier som tillhör Affärsvärldens general index, Afgx, och den valda tidsperioden sträcker sig från 1990 till 2006. I undersökningen användes två uppdelningar med sex respektive nio portföljer delade enligt storlek och ?book-to-market? värde. Slutsatsen blev att små svenska företag har större värdepremie än stora. Skillnaden mellan deras värdepremier är på 0,12 procent varje månad enligt första uppdelningen och 1,93 procent varje månad enligt andra uppdelningen. Vidare visade studien att CAPM modellen inte kunde anses ge en tillräckligt bra förklaring till värdepremien när betavärdet inte förändrades med tiden. Däremot framkom att ju oftare betavärdet beräknades med tiden, desto bättre blev kopplingen. Då betavärdet ändras varje år anses CAPM modellen lyckas ge en ganska bra förklarning av värdepremien på den svenska marknaden.

Författare

Xavier Chabot

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..