Värdegrund och likabehandling i en konfessionell skola
En fallstudie av Livets Ords Kristna Skola.
Fristående skolaKonfessionell skolaVärdegrundLikabehandlingPublic goodPrivate goodFöräldrarättKvalitativ textanalys.
Denna uppsats syftar till att analysera på vilka grunder en konfessionell skola utformar sinvärdegrund och arbete mot kränkande behandling, utifrån en fallstudie av Livets Ords KristnaSkola. Dessa frågeställningar är grunden till uppsatsens syfte:?På vilka argument grundar skolan sin målsättning och likabehandlingsplan??Hur präglas skolans värdegrundsarbete av den religiösa profilen??Vilka texter hänvisar skolan till i sina dokument??Är innehållet i dokumenten förenligt med den aktuella läroplanens värdegrund??Hur framträder konsekvenserna av föräldrars rätt till att välja utbildning i dokumenten?Den metod som har använts är en systematiserande kvalitativ textanalys med målet att klargöratankestrukturen i texterna. Detta för att belysa och förstå det viktigaste i texternas innehåll.Resultatet visar att dokumenten är präglade av kristna värderingar men även demokratiskavärderingar som är förenliga med den aktuella läroplanen. Olika styrdokument ger olika intryck vadgäller konfessionella skolors legitimitet. Innehållet i de analyserade dokumenten pekar mot attföräldrarätten är dominerande och en förutsättning för konfessionella skolors existens med hjälp avrättigheter som finns skrivna i FN:s allmänna deklaration och Europakonventionen.