Värdegrund och etik genom sagomöten i förskoleklassen
Syftet med detta arbete var att undersöka hur pedagogen kan arbeta med värdegrundsfrågor utifrån en saga och koppla detta till elevernas vardag. Den kvalitativa undersökningen gjordes under en treveckorsperiod i en förskoleklass. Undersökningsgruppen bestod av fyra slumpmässigt utvalda elever. Resultatet visade att tre av fyra elever ganska omgående förstod sagans innehåll och budskap, medan en elev behövde längre tid på sig att se sambandet och förstå sagans budskap, det vill säga den värdegrund som sagan ger uttryck för. Samtliga elever såg kopplingen mellan sagans budskap och den egna verkligheten. Skolan ska, enligt Lpo94, främja samhällets gemensamma värdegrund. Samtidigt ska skolan möta elever som är olika och tillåta dem att utveckla sin unika särart samtidigt som de ska lära sig tolerans och empati. Litteratur är en utgångspunkt för arbetet med värdegrundsfrågor, och i denna uppgift har pedagogen användning av olika arbetssätt, eftersom det tillgodoser elevers olika behov och inlärningsstilar.