Värdegrund och Employer Branding
En kvantitativ studie på IKEA Karlstad
Syftet med uppsatsen var att underso?ka relationen va?rdegrund och Employer Branding och dess pa?verkan pa? de ansta?llda inom en organisation. Tre fra?gesta?llningar formulerades inom ramen av syftet. Dessa tre fra?gesta?llningar var; Hur pa?verkar ett aktivt Employer Branding ansta?lldas identifikation med en organisations va?rdegrund, Hur upplever ansta?llda sina chefers fo?rmedlade va?rdegrund och I hur stor utstra?ckning fo?renklar va?rdegrunden ansta?lldas dagliga beslutsfattande. Underso?kningsmetoden som valdes var kvantitativ med en enka?t som underso?kningsverktyg. Fra?gorna i enka?ten operationaliserades utifra?n uppsatsens teoretiska referensram med fokus pa? teoribildning utifra?n artiklar och bo?cker som bero?rde va?rdegrund, va?rdegrundens komponenter, Employer Branding, Employer Branding som arbetsverktyg och processen ett arbete med Employer Branding. Operationaliseringen resulterade i tre grupper av enka?tfra?gorna. Underso?kningen genomfo?rdes pa? IKEA Karlstad som valdes till studieobjekt utifra?n geografisk avgra?nsning och koppling till Universums underso?kning Fo?retagsbarometern som utkom 2012. IKEA Karlstad hade na?rmare 200 ansta?llda vid studiens tillfa?lle och vi tryckte och delade ut 100 enka?ter pa? plats till IKEAs medarbetare och chefer. Va?rt urval blev ett sa? kallat bekva?mlighetsurval da?r de ansta?llda som fanns pa? plats besvarade enka?ten. Underso?kningen tog plats under tre dagar under tre utvalda tidsramar fo?r att pa? sa? vis ta?cka in sa? stor del av arbetsstyrkans differentiering som mo?jlig och vi erho?ll svar pa? 89 av de 100 enka?ter vi tryckt fo?r utdelning. Underso?kningen visade att en internt och externt kommunicerad va?rdegrund genom Employer Branding bidrar till identifikation hos de ansta?llda samt att chefernas fo?rmedlade va?rdegrund upplevs tydligt om cheferna uppna?r konsonans genom va?rdebaserat ledarskap. Om en fo?retagskultur a?r manifest och interna handlingsplaner existerar bidrar det till ansta?lldas tilltro till va?rderingarna och va?gleder dem i deras dagliga beslutsfattande. Kontentan blev att om en kommunicerad och efterlevd va?rdegrund anva?nds pa? ett konsekvent sa?tt genom ett aktivt Employer Branding sa? gynnar det organisationen positivt genom minskad personalomsa?ttning och en rekrytering av ra?tt personer fo?r organisationen.