Sök:

Vårdarens upplevda känslor till följd av aggression i arbetet

och hur de möjligen påverkar vårdrelationen

Bakgrund: En vårdrelation tar sin utgångspunkt i patientens livsvärld, där individuella frågeställningar och behov kan identifieras med målet att frambringa upplevelsen av hälsa hos patienten. Våld och aggression riktat mot vårdpersonal är ett väl beskrivet fenomen i litteraturen och betraktas även som vanligt förekommande problem inom hälso- och sjukvården. Det våldsamma mötet genererar ofta hos vårdaren en känsla av att relationen har tagit skada, vilket i sin tur kan ha negativa konsekvenser för skapandet och upprätthållandet av en god vårdrelation.Syfte: Att studera de känslor som uppkommer hos vårdpersonalen i samband med aggression och deras eventuella inverkan på vårdrelationen.Metod: En litteraturstudie med en kvalitativ innehållsanalys.Resultat: I resultat presenteras vårdarens uppkomna känslor till följd av att ha utsatts för aggression. Vi identifierade fyra stycken kategorier: rädsla, ilska, utsatthet samt bristande tillit. Konsekvenserna av rädsla verkar leda till att vårdaren distanserar sig fysiskt och mentalt, vilket i förlängningen kan innebära bristande tillit från patienten till vårdaren. Upplevelsen av ilska kan påverka vårdarens förmåga att kontroller känsloyttringar, och därmed förmågan att behålla sin professionella hållning. Känslor som uppstår i mötet med aggression kan upplevas främmande och svåra att förstå, vilket skapar en känsla av utsatthet hos vårdaren. Bristande tillit till den egna förmågan riskerar leda till att den vårdande gemenskapen tar skada vilket, får negativa konsekvenser vårdrelationen.Slutsats: Känslorna som uppstår hos vårdaren i mötet med den aggressiva patienten riskerar att påverka vården patienten erhåller negativt. Möjlighet till reflektion genom handledning kan möjligen skapa förutsättningar att kanalisera och härbärgera känslorna och därmed minimerar risken att de påverkar vården av patienten negativt. 

Författare

Ryan Barfield Erik Pettersson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..