Sök:

"Vardagen" - en ledarskapsutmaning under internationell tjänstgöring på den multifunktionella arenan


Uppsatsens syfte har varit att undersöka och utvärdera om den ledarskapsutbildning och träning som genomfördes för yngreofficerare under senare delen av 90-talet har varit relevant mot internationell tjänstgöring i en multifunktionell miljö. Uppsatsensvarar bl.a. på frågeställningarna: Vilken utbildning var relevant mot bakgrund av vunna erfarenheter? Vilken utbildning ärönskvärd mot bakgrund av vunna erfarenheter? Vilka krav ställs på officerens ledarskap då han/hon tjänstgör, som chef under eninternationell insats? Upplever officeren, som har tjänstgjort i en internationell insats, att internationell tjänstgöring är en prioriteraduppgift i Försvarsmakten? Uppsatsens teoretiska ram är byggd på Ellströms teori om kvalifikation och kompetens i arbetslivet samtSandberg och Targamas tolkande teori om förståelse och lärande. I uppsatsen har den kvalitativa metoden med en induktiv ochdeduktiv ansats baserad på ett hermeneutiskt förhållningssätt använts. Uppsatsens empiri har utgjorts av olika styrdokument samtsamtal och intervjuer. Styrdokumenten är utgivna av Försvarsmakten, olika skolor och förband. De intervjuer, som har genomförts,har gjorts med officerare som har varit verksamma som plutonchef, ställföreträdande plutonchef, kompanichef eller sombataljonschef i internationell insats på Balkan, under en tidsrymd av minst sex månader. Under den avslutande delen av uppsatsengenomfördes en analys av det empiriska materialet utifrån tidigare nämnda teorier som genererade slutsatser. I analysens sista delger författaren svar på uppsatsens frågeställningar. Huvudslutsatserna i uppsatsen är:- Den chefs- och ledarskaps träning som har bibringats den yngre officeren på obligatoriska skolor har varit fokuserad motuppgiften att försvara landet mot det väpnade angreppet. Den chefs- och ledarskapsträning som är riktad mot uppgiftenatt kunna genomföra internationella insatser är endast av orienterande karaktär.- Internationella insatser är en prioriterad uppgift på pappret men inte på officerens hemmaförband och detta verkarmenligt då officeren skall befästa och öka sina chefs- och ledaregenskaper..- Den enda enhet som tillvaratar och implementerar vunna chefs- och ledarskapserfarenheter, från internationelltjänstgöring, systematiskt i officerens olika utbildnings- och träningssteg är Swedint.- I en multifunktionell miljö ägnar officeren huvuddelen av sin chefstid till att lösa personalproblem.- Personal som har tjänstgjort i en internationell insats menar att chef- och ledarskapsträningen inom Försvarsmaktenmåste breddas och denna breddning kan erhållas om man minskar fokuseringen på uppgiften det väpnade angreppet tillförmån för uppgiften att kunna genomföra internationell insats.

Författare

Erik Niklasson

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..