Sök:

Vänskapens betydelse för trygghet i fritidshemmet

En intervjustudie med fritidspedagoger

Syftet med denna rapport är att nå kunskap om hur fritidspedagoger kan arbeta för att skapa trygghet, vänskap och verka för en inkluderande miljö inom skolan och fritidshemmet. Rapportens tillämpade insamlingsmetod har varit kvalitativa intervjuer i syfte till att samla in bred data. Just denna metod valdes för att kunna ge fritidspedagogen möjlighet att ge så uttömmande svar som möjligt under intervjutillfället. Inför intervjuerna hade färdigbestämda frågeområden skapats, medan de efterföljande följdfrågorna tilläts variera beroende på de svar som gavs. Antalet informanter som ställde upp för att intervjuas var åtta stycken. Intervjuerna spelades in för att enkelt kunna lyssna igenom dem i efterhand och välja ut det som anknyter till rapportens syfte. Det viktigaste resultatet som angetts i enlighet med de ställda forskningsfrågorna är att vänskap är oerhört viktigt för barnets självkänsla. Att finnas i närheten av en lekande barngrupp samt att motivera ett osäkert barn till lek är de mest övergripande strategier som fritidspedagogerna använder. Att som fritidspedagog tillämpa olika metoder för att få barnet i utanförskap inkluderat i resterande barngrupp är väldigt viktigt i dennes yrkesroll. Barnet som står utanför vänskapsgrupperna på verksamheten tenderar att få lägre självkänsla och anamma olika beteendemönster som inte är till gagn för barnets lärande och utveckling.

Författare

John Vikström

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..