Sök:

Valvbågar mindre än två meter

Geotekniska och hydrauliska förutsättningar samt förslag till dimensioneringsansvisningar


Trafikverket i Norr- och Västerbotten har noterat oproportionerligt många problem med den relativt nya typen av vägtrummor (spännvidd < 2 m) som är formade som valv utan botten. Valvbågskonstruktionen är framtagen för att underlätta fiskvandring samt förbättra livsvillkoren för andra vattenlevande organismer i våra vattendrag. Fokus har tidigare legat på miljömässiga förbättringar, och mindre hänsyn har tagits till tekniska krav på konstruktionen.Totalt har åtta valvbågar studerats närmre, för att få information om skador och anläggande. En litteraturstudie har utförts för att studera hur vattenströmmar påverkar konstruktionen och vilka åtgärder som därmed krävs. Trafikverkets befintliga regelverk har använts för att undersöka vilka krav som ställs på konstruktioner i vatten, och därefter anpassat dessa till valvbågskonstruktionen.De största problemen är undermålig grundläggning, icke-existerande eller dåligt erosionsskydd och den kanske viktigaste faktorn; i stort sett obefintlig projektering av valvbågar som är mindre än två meter.Målet har varit att ta fram tydliga riktlinjer för hur en valvbåge bör projekteras och senare anläggas. Dimensioneringsregler beskrivs för erosionsskydd, tjälskydd samt area- och breddmått. Förslagsritningar har gjorts för typsektioner, och en arbetsgång för anläggandet av valvbågen har utarbetats.Examensarbetet ska kunna användas av Trafikverket och inarbetas i befintligt regelverk, för att framtida projektering ska kunna utföras med hänsyn till konstruktionens speciella krav. Detta kommer förhoppningsvis leda till nya valvbågar utan grundläggningsproblem med längre livslängd.

Författare

Henrik Lissman Emma Persson

Lärosäte och institution

Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..