Sök:

Val av olika busshållplatser

på mötesfria och vanliga
landsvägar


Detta projektarbete handlar om en förslagsmodell "förslag till modell för val av hållplatslokalisering (HPLM)" för olika typer av busshållplatser på mötesfria och vanliga landsvägar. Studien har utförts på uppdrag av Vägverket Region Norr. Busshållplatser som studerats är, vägsträckan på E4:an från Kopparnäs ca 15 km norr om Piteå till Jämtön ca 10 km norr om Råneå, Gammelstads busshållplats på Länsväg 97 och Anumarks busshållplats på E4 ca 10 km norr om Umeå. Syftet med examensarbetet var att skapa en HPLM som gav möjlighet till ett gemensamt synsätt, där alla inblandade parter (i den här studien Vägverket Region Norr och länstrafiken i norr och västerbotten) bidrar med sitt kunnande och erfarenhet. Avsikten var att förbättra tillgänglighet och trafiksäkerhet för resenär samt framkomlighet för bland annat länstrafiken på landsbyggd. Tanken är att HPLM skulle fungera som ett beslutsunderlag, och kunna bedöma busshållplatsers åtgärdsbehov i en prioritetsordning på ett likvärdigt sätt. Multikriterieanalys (MCA) användes som metod för att kunna bedöma varje hållplats lokalisering med utgångspunkt från tre huvud aspekter Pendling och dagliga resor, Resenärer och övriga trafikanters upplevelser vid hållplats och Tillgänglighet till särskilda målpunkter. Huvudaspekter samt indikatorer skall utses av författaren tillsammans med en expertpanel/projektgrupp som består av 10 personer. Expertpanelens funktion är att ge förslag på lämplig vikt (%) av betydelse för vald huvuddelaspekt, alternativ 1-6 samt indikator. Beräkningar för totalindex och barriärstorlek har utförts i kalkyleringsprogrammet Excel. Trivectors beräkningsprogram för buller ?Buller väg? användes då indikatorn ljudnivå vid hållplats skulle bestämmas. 11 av 19 befintliga busshållplatser i studien visade på en förändring från befintliga till något av alternativen 1-6, där 10 av de 11 busshållplatser som visade på en förändring var fickhållplatser vid större väg. Den största förändringen till någon av sex framtagna alternativ från denna kategori busshållplats, blev från 5 stycken fickhållplatser vid större väg till avskild hållplats utan påfartssträcka. Gammelstads fickhållplats på länsväg 97 är ett bra exempel på fickhållplats med ett högt totalindex på 10,65 i oviktat läge, där Persön fick likadant totalindex för oviktat resultat trots att fickhållplatsen var förlagd på en ramp. Anumarks fickhållplats fick ett lågt totalindex med 7,5 på E4. Ett busshållplatsläge som fick ett dåligt totalindex för viktat och oviktat resultat, hade lägre poäng än 2,8 och 8. Enligt MCA fick 6 av 19 busshållplatslägen ett lågt totalindex. Ett totalindex för MCA är summan av de tre huvudaspekterna. I detta arbete studeras 19 stycken hållplatslägen med hopp om att få en riklig variation av totalindex för viktat och oviktat resultat. Gammelstad och Anumark busshållplatsläge har valts ut i detta examensarbete, där meningen är att de återstående 17 busshållplatslägena med tillhörande analysresultat skall fungera som exempel på förslag av prioriterade alternativ. Fickhållplatser på ramper visade sig få väldigt bra totalindex, där 2 av 4 hade ett normalt totalindex för viktat och oviktat resultat med poäng över 2,8 och 8. Detta till trotts att bebyggelsen var på ett längre avstånd än 2 km. Denna typ av busshållplats visade sig vara det bästa alternativet för resenärer, där många olika faktorer spelade in i det höga resultatet så som skyltad hastighet, barriärstorlek, störning för bussar och från annan trafik.

Författare

Krister Öhrvall

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..