Sök:

Våga prova något nytt

En design av ett webverktyg för att engagera barn i kostvalet

Syftet med detta projekt var att utveckla en design åt projektet Meal Planner för att få barn mer engagerade i matvalet. Designen fokuserar även på att hjälpa föräldrar i kostvalet och motverka matneofobi hos barn. Matneofobi är en tveksamhet eller motvilja till att prova nya maträtter vilket kan hindra barn från att äta maträtter som är potentiellt nyttiga och näringsrika för barnet. Tre teorier hittades som kan användas för att motverka matneofobi. Dessa kallas i denna uppsats för exponering, association och presentation. Tre designförslag togs fram och vägdes mot varandra för att skapa en fördjupad design som utvärderades med en enkätutvärdering. Den stora frågan som uppstod i designprocessen var hur mycket kontroll som ska ges till barnet och hur mycket föräldrarna ska lyssna på barnets önskemål när det gäller kost. Projektet slutade i en design som hjälper föräldrar att engagera hela familjen och indirekt låta barnen påverka kosten genom att interagera med föräldrarna och berätta vad de tycker om maten. Designen använder sig av strategin exponering för att barn med matneofobi genom upprepade konfrontationer ska lära sig acceptera ny mat.

Författare

Daniel Ros

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..