Sök:

Vad ryms i en ask?

en undersökning om handarbete som plattform för samtal och deltagande


Det här är en undersökning om hur handarbete kan användas som ett förfaringssätt för att skapa deltagande och samtal. Ett relativt nytt begrepp har de senaste åren framträtt för att beskriva den punkt där handarbete och aktivism möts och betecknas som Craftivism. Som exempel kan stickgraffiti och i viss mån återbruksdesign nämnas. Ofta behandlas olika aspekter av konsumtion, men även mer specifika politiska ställningstaganden belyses. Den här undersökningen har tagit avstamp från craftivistiska metoder och de frågeställningar som behandlats är: Hur kan man med hjälp av handarbete skapa en plattform för samtal och deltagande? Samt: Hur formulerar sig de medverkande kring en specifik fråga när de utifrån denna plattform ges möjlighet att reflektera och samtala? Projektets syfte har initialt varit att undersöka huruvida det är möjligt att med och runt handarbete formulera sig kring och synliggöra ideologiska frågor, något som senare kom att revideras. Fokus har legat på hur dels handarbete, dels ett på förhand givet begrepp uppfattats samt hur dessa båda delar kunnat användas som genvägar till samtal deltagarna emellan. Det begrepp som låg till bakgrund för samtalen var solidaritet. Valet av detta ämne uppstod som en direkt följd av min uppgivenhet inför det faktum att Sverigedemokraterna hösten 2010 för första gången röstades in i den svenska riksdagen.Undersökningen har genomförts på Karlskrona stadsbibliotek med frivilliga deltagare som gavs möjlighet att handarbeta och samtala. Deltagande observationer och informella samtal såväl som intervjuer genomfördes. Detta och annat insamlat material såsom fotografisk dokumentation, fältanteckningar och det material och texter som deltagarna tillverkade har sedan analyserats utifrån teorier från socialkonstruktionism, craftivism och det sociokulturella pedagogiska perspektivet.Askarna och texterna som deltagarna producerade var tillsammans med bland annat processbilder komponenter av den gestaltande delen av undersökningen som ställdes ut på design- och konsthögskolan Konstfack under perioden 10/1 2011 ? 15/1 2011. Gestaltningen byggdes upp runt ett bord och var ett interaktivt verk. Utställningsbesökarna gavs möjlighet att själva vika askar och lämna meddelanden, något flera också valde att göra.

Författare

Jessica Lindblom Brice

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..