Sök:

Vad händer med skolresultaten?

En kvalitativ studie om rektorers ambitioner och utmaningar för att höja skolresultaten


SammanfattningSyftet med denna studie är att öka förståelsen för rektorers ansträngningar för att höjaskolresultaten. Såväl internationell som inhemsk forskning styrker ett starkt samband mellanskolledarskap och skolresultat. En bra skolledning skapar effektiv kunskapsorganisation medgoda elevresultat. Därför läggs ett särskilt fokus i studien på att öka förståelsen för de kraftigavariationerna i skolresultaten mellan olika skolor i Stockholm utifrån ett ledarskapsperspektiv.Undersökningen består av fyra högstadieskolor i Stockholm och bygger på intervjuer medrektorer samt dokumentanalys från skolorna. Intervjuerna bygger på frågor om skolstrategioch kunskapsorganisationens struktur och kultur. Studien inriktar sig på ledarskapet, detpedagogiska innehållet, arbetsmetoder och skolstrategier. Resultatet visar att organisatoriskaskillnader mellan skolorna och rektorernas ledarskap har stor betydelse för måluppfyllelsen.Ett bristande ledarskap och avsaknad skolstrategier får förödande konsekvenser förskolresultaten.

Författare

Rahma Dirie

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..