Vad bedöms i förskolan
en studie om pedagogers tankar om
bedömning
Syftet med studien var att undersöka vad pedagoger i förskolan uppfattar att de gör för bedömningar och hur de använder dessa för att utveckla verksamheten. Som metod använde jag mig av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger i förskolan. Två förskollärare, en som har arbetat länge i verksamheten och en yngre med utbildning förankrad i läroplanen för förskolan, Lpfö 98. En barnskötare med lång erfarenhet av arbete med barn i behov av särskilt stöd och två barnskötare som vidareutbildar sig till förskollärare. Resultatet visar att pedagogerna upplever bedömning i förskolan som nödvändigt och användbart för verksamheten och barnens bästa men det visar också att det finns vissa dilemman med hur man ska gå tillväga och på vilka grunder pedagogerna bygger sina bedömningar. Det framkommer även att pedagogerna bedömer barnen för att kunna utmana och kategorisera i lämpliga gruppindelningar. Godtyckliga bedömningar används i utvärderingar för att säkerställa kvalitet och utveckla verksamheten men förändringar är på gång och det visar sig även i resultatet av studien.