Sök:

Utvecklingssamtalet, kommunikation mellan chef och medarbetare


Brist på kommunikation mellan chef och medarbetare kan leda till missförstånd som iblandfår allvarliga konsekvenser. Missuppfattningar och missförstånd kan orsaka konflikter påarbetsplatsen, ekonomiska förluster och tidsödande arbete med att rätta till det som gått feloch de kan också medföra säkerhetsrisker. Brister i kommunikationen rubbar också vårarelationer på arbetsplatsen.Detta arbete utgår från utvecklingssamtalet mellan chef och medarbetare. Genom intervjuermed chefer och deras medarbetare om det gemensamma utvecklingssamtalet undersöks omchefer och medarbetare uppfattar utvecklingssamtalet på liknande sätt. Om inte; i så fall påvilka sätt?Med hjälp av en fenomenografisk ansats presenteras undersökningens resultat i kategorier,vilka representerar olika faktorer som påverkar utvecklingssamtalets tolkning.Det finns en ganska god förståelse för ordens betydelse i kommunikationen mellan chef ochmedarbetare, men över ordens betydelse står begreppens betydelse. Ordet utvecklingssamtalär inte att betrakta som bara ett ord utan som ett begrepp, som innefattar normer, känslor ochvärderingar vilka gör ordet till mer än bara ett ord. Chef och medarbetar må ha uppfattat deord som sagts på samma sätt, däremot förstås begrepp och fenomenen på skilda sätt, vilketsätter nivån för samtalet. Problem med förståelsen ligger inte bara i det som sägs, utan i detsom medvetet inte sägs. Där över styr självbild, diskursivt tänkande och begreppsuppfattningbaserat på tidigare.På vilket sätt och om vad det talas på utvecklingssamtalet beror även på vad de olika individernabygger in i sitt begrepp ?utvecklingssamtal? och vad de därmed förväntar sig av samtalet.Utvecklingssamtalet kan i föreliggande studie inte beskrivas som ett jämbördigt samtal.Samtalet speglar de samtalandes begreppsförståelse av utvecklingssamtalet som fenomenoch av den egna rollen i förhållande till samtalspartnerns roll.

Författare

Maria Johansson Mahic

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..