Sök:

Utveckling av ett företags marknadskommunikation med informationsteknik


IT-företaget Conect AB var i behov av en förstärkning av sin marknadskommunikation, som innebar en utveckling av deras webbsida, samt en nyproduktion av produktblad om företagets samtliga tjänster, som ska finnas tillgängliga på webbsidan. Då företagets informationskanaler och målgrupp var förutbestämda, återstod en förbättring av budskapet. Med hjälp av teorier inom informationsteknik med inriktning på användbarhet, användbar webbdesign och användbar grafisk kommunikation skulle företagets budskap förtydligas. Tillämpandet av teorierna skulle på så sätt förbättra kommunikationen med potentiella och befintliga kunder.Uppdraget formulerades som en övergripande frågeställning med två delfrågor:? Hur kan man med informationsteknik förbättra ett företags marknadskommunikation?o Hur kan webbsidan byggas upp för att fungera som en länk mellan företag och kund med hänsyn till teorier inom användbarhet och användbar webbdesign?o Hur kan ett produktblad på ett effektivt sätt förmedla information till kunden med hänsyn till teorier inom användbarhet och användbar grafisk kommunikation?Utvecklingen av produkten genomfördes utifrån teorier som gör den enkel och lättförståelig. Stor vikt lades vid webbsidans utseende, navigation, struktur och information. Med webbsidan som plattform utvecklades produktbladen i enlighet med den. Viktiga aspekter gällande produktbladen var utseendet som skulle samspela med webbsidan, samt behandling av information, formgivning av texter, bilder och illustrationer.Resultatet blev en marknadsföringsprodukt som använder både Internet och det personliga mötet som informationskanal, dvs. webbsidan, samt säljarens möte med kunden där produktbladen kommer väl till hands. Webbsidan och produktbladen bildar ett marknadsföringspaket där användaren kan ta del av företagets budskap.Produkten bidrog till ett upplyft av företagets marknadskommunikation genom Internet och personliga möten som informationskanaler, där webbsida och produktblad kommunicerar med kunderna på ett effektivt sätt. Genom informativa rubriker, texter och bilder som samspelar med en användarvänlig navigering och struktur, leder det till att budskapet på ett effektivare sätt når fram till användaren. Därmed har målet mot god marknadskommunikation uppnåtts.

Författare

Christian Andersson Sebastian Gustafsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/JTH, Data- och elektroteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..