Sök:

Utveckling av en tumkompass anpassad för barn


Silva Sweden AB gav i uppdrag att ta fram en ny tumkompass för skolverksamhet. Orientering uppfattas av många barn som svårt och krångligt. För att höja intresset och göra det enklare vill man ge lärare och elever en tumkompass som är anpassad efter hur barn använder den. Traditionellt används handkompasser i undervisningen. Dessa kompasser uppfyller inte de speciella krav barn ställer, de är för stora, komplicerade och svåra att förstå. Det alternativ av tumkompasser som kan erbjudas är även de för stora, samt för dyra och därmed inte aktuella för skolor och andra nybörjarverksamheter. Projektet kom även att innefatta utveckling av en instruktion och en kompassväska. Instruktionen ska på ett pedagogiskt och intressant sätt beskriva hur kompassen används när kartan passas mot norr. Förväntning och behov av en kompassväska är att den ska erbjuda en strukturerad och användbar förvaring av en klassuppsättning av kompasser. För att ge ett mervärde till produkten och skapa ett intresse hos konsumenten ska den ge ett uttryck av att vara sportig, modern och av god kvalité. Arbetet resulterade i en smidig ergonomisk och droppformad tumkompass given namnet, Kompis. En nybörjares krav är en kompass som är liten och enkel att änvända. Denna kompass är betydligt mindre än andra och helt utan rörliga delar vilket gör den mycket lätt att använda. Att ge den en form så att kompassen kan användas på både vänster och höger hand är något helt nytt. Detta ger stora fördelar både ergonomiskt och ekonomiskt. Tillhörande instruktion har givits utgångspunkten ?övning ger färdighet?. En karta med enkla illustrativa bilder beskriver med ett fåtal ord handlingen att passa kartan mot norr. Kompassväskan i vilken 28 kompasser och tillhörande instruktioner kan sammlas är en mjuk väska. Den medger ordning och ett enkelt sätt att förvara utrustningen.

Författare

Sofia Hällgren

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..