Sök:

Utvärdering av sömnskola med grund i kognitiv beteendeterapi vid insomnia


Sömnproblem har stadigt ökat i befolkningen och är idag ett folkhälsoproblem. Kognitiv beteendeterapi (KBT) har visat sig vara en effektiv behandlingsform vid dessa problem. Syfte: Utvärdera en sömnskola, utformad enligt en modell med grund i KBT. Metod: 12 personer med insomnia deltog i studien. Sömnskolan omfattade 6 grupptillfällen under 10 veckor. Svårighetsgrad av insomnia skattades med Insomnia Severity Index (ISI). Deltagarnas sömnmönster registrerades genom att deltagarna dagligen förde sömndagbok. Vid avslutad sömnskola besvarades en enkät om sömnskolans påverkan och nytta. Resultat: Deltagarnas sömnmönster hade förändrats. En signifikant (p=0.006) förbättring av skattad svårighetsgrad av insomnia, enligt ISI, samt antal uppvaknanden minskade (p=0.005). Insomningstid och total sömnlängd visade på en förbättring, men resultatet är inte signifikant. Känslan av utsövdhet på morgonen visade ingen skillnad. Tio deltagare upplevde att sömnskolan påverkat sömnproblemet och elva uppgav att de hade haft nytta av behandlingen. Deltagarna ansåg att sömnskolan gett dem kunskap och verktyg för att förändra sitt förhållningssätt till insomnian. Slutsats: Sömnskola med grund i KBT kan vara en effektiv behandlingsmetod för att behandla personer med insomnia.

Författare

Mimmi Gustafsson Kristin Liljestam

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Hälsovetenskap/Sjukgymnastik

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..