Sök:

Sökresultat:

34 Uppsatser om Telekom - Sida 1 av 3

Utvärdering av projekt : IT-Telekom gentemot Övriga branscher

Kurs: Kandidatuppsats inom Företagsekonomi, C-uppsats 10 p Syfte: Syftet är att utreda i hur stor utsträckning projekt utvärderas och om det föreligger några skillnader mellan IT-Telekom och Övriga branscher. Syftet är även att utreda vilka kritiska moment och problem som framkommer vid utvärdering och utläsa eventuella samband mellan utvärdering av projekt, lärande och effektivisering. Metod: En positivistisk inriktning går att utläsas som en röd tråd genomgående i de valda metodansatserna i uppsatsen. Genom enkätundersökning per telefon med projektledare, från slumpmässigt utvalda företag inom IT-Telekom samt Övriga branscher, samlades empiri in för bearbetning och analysering. Slutsatser: Vad det gäller utvärdering av projekt framkom en viss skillnad mellan IT-Telekom och Övriga branscher.

Utvärdering av projekt: IT-Telekom gentemot Övriga branscher

Kurs: Kandidatuppsats inom Företagsekonomi, C-uppsats 10 p Syfte: Syftet är att utreda i hur stor utsträckning projekt utvärderas och om det föreligger några skillnader mellan IT-Telekom och Övriga branscher. Syftet är även att utreda vilka kritiska moment och problem som framkommer vid utvärdering och utläsa eventuella samband mellan utvärdering av projekt, lärande och effektivisering. Metod: En positivistisk inriktning går att utläsas som en röd tråd genomgående i de valda metodansatserna i uppsatsen. Genom enkätundersökning per telefon med projektledare, från slumpmässigt utvalda företag inom IT-Telekom samt Övriga branscher, samlades empiri in för bearbetning och analysering. Slutsatser: Vad det gäller utvärdering av projekt framkom en viss skillnad mellan IT-Telekom och Övriga branscher. Utvärdering av projekt sker i regel på de flesta företag, men oftare inom IT-Telekom än inom Övriga branscher, dock inte efter samtliga avslutade projekt.

Styrning för framgång

Styrning för framgång - En fallstudie i Telekombranschen.

Ericssons roll i Öresundsregionen

Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga vilken roll Ericsson spelar och har spelat som innovationsgenerator i Öresundsregionen, samt ge en bild av det utbyte och skapande av kunskap som sker i relationerna mellan Ericsson, lokala myndigheter, universitet och företag i regionen. Metod: Intervjuer med olika aktörer i regionen, från både näringsliv, myndigheter och universitet, har legat till grund för det empiriska datainsamlandet. Intervjuerna har sedan kompletterats med telefonintervjuer med lokala företag inom IT och Telekom. Slutsatser: Ericsson har en nyckelroll i den regionala utvecklingen inom Telekom, både som kund för mindre företag och som samarbetspartner och sponsor av forskning vid Lunds Tekniska Högskola (LTH). Nätverken mellan Ericsson, lokala företag, och LTH är väletablerade och fyller en viktig funktion som kunskapsspridare i regionen.

Styrning för framgång

Styrning för framgång - En fallstudie i Telekombranschen.

The dynamics behind Consistency: Case study on NTT Group and Deutsche Telecom

The main aim of this thesis is to investigate the implications and dynamics behind consistency between individual resource allocation decisions and corporate strategy concept. The telecom industry, a high-velocity environment going through an extensive deregulation process, is put under the magnifying glass. Japanese telecom giant NTT Group is compared to its German counterpart Deutsche Telekom. Potential antecedent factors in the strategic decision-making process to consistency are studied. It is also examined whether there is a direct interplay between consistency and economic performance.

Obigo-En fallstudie i strategi

Syftet med uppsatsen är att identifiera framgångsfaktorer för små komplementärföretag i en högteknologisk bransch. Ytterligare strävas det efter att bidra till förståelsen för snabbt växande komplementärföretag i Telekombranschen.Analysen visar att framgångsfaktorer för denna typ av företag bygger på skapandet och upprätthållandet av relationer och samarbeten med de ledande aktörerna inom branschen. För att förstärka dessa externa relationer krävs även en intern organisation med förmågan att stötta och driva på denna syn på samarbete..

Batterilyft för telekom basstationer

The purpose with this thesis work was to design and build a technical aid for installingbatteries in telecom base stations. Today that job is done manually, since there is noequipment on the market for that purpose. Installing batteries in base stations manually isa very tough job.To get ideas for possible solutions a preliminary study on existing lift aids was done.From the preliminary study the conclusion that some kind of overhead crane would besuitable for the task was drawn. After that a lift for installing batteries in base stationswas designed, built and tested. The tests show that it is possible to minimize heavy liftingwhen installing batteries in telecom base stations, at a relatively low cost.ii.

Kundrelationer och Kundlönsamhetsbedömningar: En fallstudie inom telekom

This paper examines the customer relationships of a telecom operator and how their customer accounting is done. The aim is to use the framework developed by Lind & Strömsten (2006) to categorize customer relationships and see to what extent the framework predicts which type of customer accounting method is used for each customer relationship. A case study was made at Telenor Sverige AB where different customer relationships are identified and linked to the customer accounting techniques that are used for financial measurement of the customers. Findings include that all but one of the customer relationships described in the framework were recognized at Telenor and that most customer accounting techniques mentioned in the framework were in fact used and associated with different customer relationships. The results of the case study also highlight that some differences exist between the predictions of the framework and the observations at Telenor..

Mobile Operators Future Business Model - Strategic Implications of Emerging Networks

Syftet med uppsatsen är att analysera mobil operatörernas behov att omsätta och värdera sig till de teknologiska förändringar ch marknadsförutsättningar genom att lägga fram alternativa affärsmodeller. Nya nätverk och teknologier håller på att förändra den stabila mobiltelefonimarknaden och därmed branschförhållandena för opertörerna. För att inte tappa marknadsandelar och attrahera nya kunder måste de vara proaktiva i med sina strategier vilket inte är falle idag. Vi har i analysen kommit fram till tre olika affärsmodeller vi anser vara lämpliga att ta i beaktning vid anpassning till de kmmande marknadsförhållandena..

Dragkampen mellan svenska och kinesiska hitech-företag : En studie av två internationella mästarföretag inom telekombranschen

The aim of the study is on basis of Peters and Waterman?s factor of success, to examine the successful companies, Ericsson and Huawei, and to analyze the R&D and positioning strategies of the companies.To accomplish the study we have used a case study using interviews and annual reports to collect data. Three persons have been interviewed, two from Ericsson and one from Huawei. All annual reports from the year 2004 until 2011 have been reviewed.Our finding is that Ericsson and Huawei do not, according to Peters and Waterman?s model, fulfill all factors of success and their R&D strategy varies depending on the situation and which knowledge the company already possesses and needs.

Hur påverkar en öppen standard arkitektur affärsmodeller i Telecom?

Bakgrund: I telecom tillverkas slutna system som inte är kompatibla med olika tillverkares produkter. Telia mfl har tagit fram en öppen standard arkitektur men står samtidigt inför frågan hur detta påverkar affärsmodellerna i telecom. Syfte: Hur förändras affärsmodellerna då en öppen standard arkitektur införs? Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på nätoperatörer. Genomförande: En kvalitativ studie med empiriskt materialet från rapporter och forskningsartiklar samt från samtal med experter i branschen.

Penningpolitikens effekt på aktiekursen : En studie på svensk paneldata

Reporäntan är en central ekonomisk variabel inom penningpolitiken. Förändringen i räntan påverkar investeringar, produktionsnivå och inflation, däribland aktiepriser.Effekten av en förväntad ändring av räntan kommer att avgöra räntekänsligheten på olika aktiepriser. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och avgöra om det förekommer skillnader i räntekänslighet mellan olika aktieindex genom att tillämpa instrumentvariabelmetoden, i form av den generaliserade momentmetoden (GMM).Resultatet i uppsatsen tyder på att vissa aktieindex tenderar vara mer känsliga för en höjning- respektive sänkning av räntan. Branscherna fastighet- & finans samt IT har benägenhet att drabbas av en högre ränterisk gentemot läkemedel, Telekom- och verkstadsindex. Marknaden för olika aktieindex ser olika ut i form av antal aktörer, konkurrens och riskbenägenhet.

Migration av Excelbaserat system till webbsystem : Implementation av ett planeringsverktyg inom telekom

Syftet med examensarbetet är att redogöra för hur ett system baserat påExcel kan migreras till en webb- och databasplattform. Initiativtagare tillarbetet är en avdelning vid Ericsson AB i Linköping. Avdelningen använderExcel till datalagring och presentation av testmiljöbeskrivningar ochönskade migrera detta Excelbaserade system till ett webbaserat dito. Någraav de problem som uppkommer vid migration är: nya säkerhetsrisker; hurdata ska ordnas i databasen för att uppnå sökbarhet och versionshanteringsamt hur presentation av data ska styras.För att svara på dessa frågor har vi utfört en förstudie och enimplementation av systemet Node Network Plan Database (NNP DB),vilket ämnar ersätta det Excelbaserade systemet. Rapporten beskriver hur:säkerhetsrisker har minimerats genom att införa lämpliga skydd; databasenhar designats för att uppnå sökbarhet och versionshantering; presentation avdata kan styras.NNP DB visar sig vara effektivare, ur ett tidsperspektiv, än detExcelbaserade systemet.

Formsprutning för Skalfördelar ? verktygsutveckling vid Nolato Telekom

SammanfattningTitel:Formsprutning för Skalfördelar ? verktygsutveckling vid Nolato Telekom. Författare:Fredrika Spånberg och Runar Åsly Handledare:Robert Bjärnemo, professor vid Institutionen för Designvetenskaper, Avdelningen för Maskinkonstruktion, Lunds Tekniska Högskola Carl-Henric Nilsson, lektor vid Företagsekonomiska Institutionen, Lunds Universitet Problemställning:Under vilka förutsättningar har formsprutningsverktyget F1 bättre prestanda än befintlig teknologi? Finns det potential i verktyget som kan utvecklas vidare för att skapa ett bättre erbjudande till kund och ge nya konkurrensfaktorer? Bör vidareutveckling av verktyget ske och i så fall inom vilka områden? Syfte:Att utvärdera F1-verktyget jämfört med traditionell teknologi. Jämförelsen ska ge underlag för en beskrivning av lämpliga produktområden för vilka F1-verktyget har störst sannolikhet att utgöra det bättre alternativet och ge riktning för vidare utveckling.

1 Nästa sida ->